Napster začal s blokováním skladeb, nicméně zatím nepříliš úspěšně
Jak Napster slíbil v pátek u soudu, začal již v neděli večer s dobrovolným monitorováním a blokováním vybraných skladeb, ke kterým se vztahují autorská práva nahrávacích společností a umělců. Podle prvních informací ale nasazený filtr není příliš účinný a z mnoha zdrojů přicházejí informace, že skladby, které by se vůbec neměly vyskytnout ve výsledcích vyhledávání, se nejen objevují, ale lze je též bez jakýchkoli problémů stáhnout. Filtr se daří obcházet především drobnými změnami názvu písničky, což měl filtr, dle tvrzení zástupců Napsteru, umět rozlišit. Jako ukázku můžeme vzít například nahrávku Enter Sandman skupiny Metallica, která je sice zahrnuta do filtru a nemělo by jí být možné stáhnout, nicméně pokud zadáte do vyhledávání slova Enter Sandman, dostanete jako výsledek celou řadu uživatelů nabízejících tutéž nahrávku pod mírně modifikovaným názvem Enter the Sandman. Podobný způsob obcházení bude patrně velice častý alespoň do doby, kdy se Napsteru podaří realizovat takový filtr, který nepropustí nejen soubory se shodným jménem, ale i soubory s mírně pozměněným názvem. Napster se ale snaží zodpovědnost přenést na nahrávací společnosti, po kterých požaduje přesné názvy souborů, jež mají být blokovány - tedy pokud chce majitel autorských práv zabránit stahování nahrávky skupiny Metallica šířené pod názvem Enter the Sandman, musí tento název zařadit do svého seznamu skladeb, na které má copyright.
Filtr by měl v tuto chvíli blokovat pouze část písniček, jako jsou například nahrávky od Metallicy, Dr. Dre, Beatles či Jimiho Hendrixe, nicméně ještě nebylo započato blokování zhruba 5600 titulů ze seznamu který vydaly nahrávací společnosti a který bude dále doplňován. Důvodem, proč Napster nezahrnul do filtru požadované skladby je údajně to, že nahrávací společnosti nedodaly ve specifikovaném formátu konkrétní názvy souborů, vůči kterým uplatňují svá práva.
Napster k nasazení filtru přistoupil poté, co bylo zcela zřejmé, že soudkyně Patelová vydá rozhodnutí přikazující okamžité zastavení šíření skladeb, ke kterým se vztahují autorská práva, skrze tuto síť. Původně se předpokládalo, že Napster nebude schopen tento požadavek splnit a že tak logicky bude donucen k vypnutí svých serverů, nicméně v rámci snahy o zachování tohoto systému začali vývojáři pracovat na způsobu, který by znemožnil stahování nahrávek chráněných copyrightem. Tento krok je poměrně pochopitelný, protože Bertelsmann, který Napster vlastní, chce tuto komunitu dovést ke komerčnímu systému, kde budou uživatelé platit jakési členské poplatky. Nejprve se snažil získat podporu nahrávacích společností, které měly dle plánů umožnit šíření svých nahrávek tímto způsobem, za což měly na oplátku získat podíl z poplatků od uživatelů. Nahrávací společnosti ale z výrazné většiny tento systém nepodpořily a trvají nadále na zastavení šíření svých skladeb.
V tomto okamžiku je jisté, že Napster bude muset vybudovat dostatečně neprůstřelný systém, který zajistí, že se v síti budou nacházet pouze nahrávky, ke kterým se nevztahují ničí autorská práva. Je otázkou, co v síti Napsteru vlastně zbude a jak na tento krok zareagují uživatelé (více na toto téma najdete ve včerejším článku Proč Napster skončí? aneb Vzestup a pád nejsilnější online komunity). V tuto chvíli je ale důležité jediné: aby soud uznal provedené opatření jako postačující a nenařídil ukončení provozu této sítě. Na splnění tohoto cíle budou muset vývojáři ještě nějaký čas pracovat.
Aplikovaný filtr dává poměrně silný nástroj do ruk všech "bojovníků" proti podobným systémům pro online sdílení dat. Když totiž Napster dokáže zajistit kontrolu obsahu své sítě, bude RIAA a další organizace zabývající se porušováním autorských práv požadovat po provozovatelích všech podobných komunit zavedení obdobných opatření zajišťujících nemožnost nelegálního šíření nahrávek.
S přechodem na placený systém se bude Bertelsmann muset postarat o obsah, aby mohl zajistit uživatelům dostatek důvodů, proč by měli za členství v této komunitě platit. Je jisté, že nemůže v tomto směru počítat s globální podporou všech nahrávacích společností a v síti Napsteru se tak budou moci nacházet pouze nahrávky nezávislých interpretů a společností, které se s Napsterem dohodnou na podílu ze zisku a uzavřou s ním smlouvu umožňující tento způsob šíření svých nahrávek. Nejdůležitější bude, aby si uživatelé mohli stahovat písničky, o které je největší zájem a zde je hlavní kámen úrazu, neboť tyto písničky z větší části patří nahrávacím společnostem, které s výjimkou BMG Napster nepodporují.
Situace je tedy doslova patová - Napster musí nabídnout obsah, aby mohl generovat zisky. Nahrávací společnosti chtějí zisky, ovšem ke spolupráci přikročí teprve v okamžiku, kdy je Napster přesvědčí o své schopnosti vytěžit ze svého komerčního modelu maximum peněz. Pokud ale v jeho síti nebudou k dispozici nejvíce žádané nahrávky, nebude ze strany uživatelů dostatečný zájem a tudíž ani dostatečné příjmy, které by mohly nahrávací společnosti přesvědčit o tom, že spolupráce s Napsterem má smysl.
Východisko je asi jediné - nahrávací společnosti by se měly spojit a vytvořit vlastní způsob neomezené distribuce svých nahrávek přes Internet fungující na podobně jednoduchém principu, jako je Napster. Nahrávacím společnostem zůstane v rukách kontrola nad obsahem sítě a uživatelé zde najdou to, co hledají. Otázkou ale je, zda nahrávací společnosti budou ochotné zpřístupnit své nahrávky za cenu, jež dokáže přitáhnout zájem široké posluchačské obce. Dokud nic takového nebude existovat, nemohou se nahrávací společnosti divit tomu, že uživatelé přejdou na jiné systémy, kde je možné nelegální šíření jakéhokoli obsahu za nulovou cenu. |