ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Učte se jazyky z pohodlí domova! Naše jazykové kurzy online jsou vám k dispozici kdykoli a kdekoli.
Reklama
 
Reklama
Doporučujeme: Jazyková škola Domluvím se, Ostrava nabízí individuální, skupinové i firemní jazykové kurzy.
30. květen 2001 - Viry

Nenechejte se zmást falešným virovým poplachem

Informace o nových virech se českým (a nejen českým) Internetem táhnou snad od jeho počátků. Čím více se k tomuto médiu dostává nepoučených uživatelů, tím snadněji se šíří tzv. "hoaxy", tedy zprávy šířené zpravidla elektronickou poštou, jež se snaží uživatele uvést v omyl a přesvědčit ho k jejich dalšímu rozeslání.

Uvedení v omyl je poměrně jednoduché - taková zpráva se zpravidla odkazuje na některou z významných hardwarových či softwarových společností, která obsaženou informaci buď údajně potvrdila, nebo dokonce sama vydala. Velice často bývá odkazováno na společnost Microsoft, což je celkem pochopitelné, neboť tuto firmu zná patrně každý, kdo někdy viděl počítač. Nezřídka se stává, že jmenovaná firma ve skutečnosti nemá s obsahem zprávy vůbec co do činění - například již zmíněný Microsoft nemá žádnou divizi, která by se zabývala varováním před počítačovými viry, proto ani o žádných nových virech neinformuje.

Z posledních kousků se mi dostal do pošty následující e-mail:

Prosim, sdelte dalsim osobam,ktere znate a maji pripojeni na Internet.

Je mozne, ze obdrzite E-mail setric obrazovky s nazvem "ZLATKO"(Zlatko.exe). V zadnem pripade neotvirat!!!!Ihned smazat! Pri rozbaleni dat, ztratite vsechna data, disk se kompletne vymaze a osoba, ktera Vam poslala tento E-mail, ziska pristup na Vasi internetovou adresu a k ni prislusejicimu heslu. Tento virus je od nedele v obehu a je velmi nebezpecny.

Poslete varovani na vsechny osoby z Vaseho adresare. AOL potvrzuje, ze virus je nebezpecny a ze neexistuje zadny antivirovy program, ktery by ho odstranil.

Prosim, poslete tuto zpravu vsem Vasim kolegum, znamym a pratelum.

Struktura této zprávy je takřka typická na to, abychom si na ní mohli ukázat, jak rozeznat "hoax" od pravdivé informace. V první řadě jde o samotný virus - podíváte-li se do některé z mnoha virových encyklopedií (http://www.sarc.com/, http://vil.nai.com/vil/default.asp a mnoho dalších) , a zadáte do vyhledávání slovo Zlatko, velice rychle zjistíte, že žádný takový virus neexistuje. Ve virové encyklopedii Symantecu je na stránce http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/zlatko.html dokonce jasně uvedeno Category: Hoax a není problém dohledat ani informaci, že tato antivirová společnost zachytila zmíněný hoax v původně anglickém znění již loni v červnu.

Kromě aktivního ověření informace existuje ještě několik prvků, podle kterých lze snadno poznat, že skutečným smyslem této zprávy není varování uživatelů, ale pouze její další šíření. V první řadě je to samozřejmě pocit vyvolání nebezpečí, jehož smyslem je pochopitelně vybuzení uživatele k nejrychlejší možné a tudíž nepromyšlené reakci. Kromě zdůraznění významu vět vykřičníky jsou zde i "výhružky" varující před průnikem do počítače. Znalejší uživatelé jistě poznají, že obraty internetová adresa a k ní příslušející heslo jaksi postrádají smysl a zejména společnost tak renomovaného jména, jako je AOL, by je jistě nevypustila.

Nechybí ani výše zmíněný odkaz na některou z velkých společností - v tomto případě AOL. Zde by opět mělo být uživateli cosi podezřelého, protože AOL (America OnLine) se rozhodně nezabývá viry a navíc v Česku vůbec nepůsobí.

Informace o tom, že neexistuje žádný antivirový program schopný odstranění viru je také velice kostrbatá, neboť antivirové společnosti prakticky nepřetržitě monitorují dění a v případě potřeby ve velice krátké době (zpravidla do 24 hodin) uvolňují updaty, které jsou schopné nový virus detekovat.

Pokud by ani všechny předchozí body nebyly dostatečně markantním důkazem "hoaxu", pak závěr je zcela jednoznačný: výzva uživateli, aby zprávu rozeslal pokud možno všem lidem, které má ve svém adresáři. Pokud tak skutečně učiní, splní to, co bylo cílem autora, který tuto zprávu vytvořil a poslal do oběhu - zajistí její další šíření.

Stejně jako se díky takřka neomezené svobodě objevují na Internetu informace nejrůznější kvality a pravdivosti, nemusí být všechno, co dostanete e-mailem, zákonitě pravda. Vykazuje-li zpráva výše uvedené znaky, máte na výběr ze dvou možností: buď jí rozešlete dál a zapojíte se tak do nekonečného řetězce uživatelů, kteří "naletěli", nebo jí ponecháte bez povšimnutí.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Zde může být vaše reklama.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama