Propagace www stránek - 4. díl
Vítejte u závěrečného dílu našeho seriálu o propagaci webových stránek. Stejně jako v předchozích dílech si i tentokrát představíme několik technik, které vám pomohou přitáhnout a udržet návštěvníky vašeho webu.
Diskusní fóra
Je jisté, že Internet se postupně vyvíjí z jednosměrného média, které umožňovalo pouze přijímání informací, na médium obousměrné. Právě zpětná vazba může vašemu serveru zvýšit návštěvnost, neboť uživatelé jsou rádi, když mají možnost vyjádřit své názory. Způsobů, jak jim toto umožnit, je několik - tím nejznámějším a patrně nejpoužívanějším jsou tzv. "diskusní fóra", která najdete na většině zpravodajských magazínů. Jejich zřízení je ale poměrně náročnou záležitostí a podrobný technický popis by výrazně přesahoval rámec tohoto seriálu. Bohužel žádný ze serverů nabízející hostování webových prezentací zdarma toto rozšíření nenabízí, proto jej budou moci implementovat spíše firmy, které si mohou dovolit placený prostor.
E-mailové diskuzní konference
Jak jsem uvedl výše, klasická diskusní fóra nelze použít ve všech případech, stále ale existuje možnost, kterak dát návštěvníkům vašich stránek možnost vyjádřit své názory. Jako nejvhodnější se jeví e-mailové konference - jejich princip fungování je velice prostý: pokud uživatel pošle do konference e-mail, je tento e-mail rozeslán všem registrovaným členům. Díky tomu se konference hodí například pro řešení problémů či výměnu názorů.
Na českém Internetu nabízí zdarma možnost zřízení e-mailové konference server Pandora. Stačí si jednoduše založit novou konferenci a vložit do svých stránek kód jednoduchého formuláře, který umožní návštěvníkům přihlášení do konference.
Z vlastní zkušenosti vřele doporučuji pevně stanovit téma a náplň konference a definovat jasná pravidla, neboť v případě, že budou účastníci konference zatěžováni e-maily, které je vůbec nezajímají, začnou se z konference odhlašovat.
Budete-li v konferenci často reagovat na e-maily ostatních uživatelů, nikdy nezapomeňte kromě svého jména připojit i adresu vašeho webu. Tento způsob propagace je obecně považován za přijatelný, neboť několik znaků navíc v každé zprávě jistě nikoho nerozčílí a přitom uživatel, kterého vaše rady a názory zaujmou, rád zjistí o čem vlastně ta vaše webová prezentace je.
Tisková prohlášení
Zejména pro firmy stále častěji používají pro svou propagaci Internet. Jednou z možností je zasílání tiskových zpráv médiím, která je buď zveřejní v původním znění, nebo je přepracují na vlastní článek. Tímto způsobem lze upoutat pozornost návštěvníků jiných serverů, což může vašemu webu v konečném součtu přinést vyšší návštěvnost, než například placená reklamní kampaň.
Klasická reklamní kampaň
Ačkoli Internet je často označován jako virtuální nebo samostatný svět, nikdy nepřestane být součástí skutečného světa, kde můžete oslovit své další potenciální návštěvníky. O účinnosti reklamy v klasických médiích se poměrně dlouho diskutovalo, ovšem například poslední reklamní kampaň vyhledávače Centrum jednoznačně ukázala, že tento způsob propagace má smysl. V každém případě je ale nutno počítat s jistými náklady a je tedy vhodné položit si otázku, zda se vám reklamní kampaň vyplatí.
Několik základních způsobů, jak můžete prezentovat své stránky:
- inzerát nebo tisková zpráva v "papírovém" deníku nebo časopisu
- reklamní plakáty nebo billboardy
- reklama v televizi a rozhlase
Vlastníte-li firmu, uvádějte adresu na své webové stránky všude, kde je to jen možné: na reklamních tiskovinách, na dopisech, vizitkách, firemních automobilech, oblečení atd. - fantazii se meze nekladou.
Soutěže
Český národ je národem soutěživým, což můžete využít k propagaci svých stránek. Zde se ale těžko hledají nějaké nové a neotřelé metody, proto se podívejme na dva způsoby, které se objevují nejčastěji:
- Kreditní systém.
Návštěvník se musí zaregistrovat a za své návštěvy (případně i za nějaké další aktivity) získává kredity. Za tyto kredity se pak může zařadit do slosování, nebo si rovnou vybrat nějakou cenu. Tento systém se poprvé uplatnil v eCity, které ve svých začátcích přitáhlo přímo nevídaný zájem. Protože ale nedokázalo využít potenciálu získaných návštěvníků a nepřišlo s novými možnostmi, je v současnosti na poklesu. Kreditní systém k udržení návštěvníků zvolil také již jednou zmíněný portál Centrum a nesporně i to je jeden z důvodů jeho obliby. Kreditní systém má tu výhodu, že nutí návštěvníky k opakování návštěv vašeho webu, čímž lze při zajímavém obsahu zajistit velmi slušnou trvalou návštěvnost.
- Klasické soutěže
Klasické soutěže na rozdíl od kreditního systému nedokážou udržet návštěvnost na trvalé úrovni - hodí se pouze pro získání nových návštěvníků a budete muset počítat s tím, že po skončení soutěže návštěvnost opět o něco klesne.
Analyzujte výsledky
Velmi důležitá je také analýza návštěvnosti vašich stránek. Některé společnosti nabízejí automaticky společně s prostorem na serveru i analytický systém a logování všech přístupů. V případě, že máte k dispozici podrobné logy, lze je analyzovat buď "ručně" (například v Accessu, Excelu, pomocí vlastního programu...), nebo můžete využít audit společnosti Empyreum (http://open.audit.cz/), který nabízí analýzu logu zcela zdarma.
V případě, že poskytovatel prostoru pro vaší webovou prezentaci nenabízí logování přístupů, lze využít některou ze služeb, která umožňuje sledování návštěvnosti zcela zdarma. Princip většiny těchto služeb je stejný: zaregistrujete se a dostanete kód, který vložíte do svých stránek. Tento kód pak při otevření stránky vyvolá požadavek na "sledující" server, který zaznamená datum a čas přístupu, stránku, z níž byl požadavek vystaven, IP adresu uživatele, případně i další informace jako je použitý browser a operační systém či adresu stránky, ze které k vám uživatel přišel.
V každém případě sledujte především následující informace:
- Které stránky jsou nejvíce navštěvované.
Pokud budete vědět, které stránky návštěvníci nejčastěji otevírají, dozvíte se, co je nejvíce zajímá. Podle toho pak můžete upravit svůj web a přizpůsobit ho tak požadavkům návštěvníků. Pokud například povedete firemní web a zjistíte, že nejvíce navštěvována je stránka s ceníky, je vhodné zajistit její co možná nejčastější aktualizaci.
- Ze kterých stránek uživatel přišel.
Díky této informaci budete vědět, kde vás vaši návštěvníci nejčastěji našli. Užitečné je to i v případech, kdy se někdo o vašich stránkách zmíní a uvede hyperlinkový odkaz - snadno tak zjistíte, zda se o vašem webu vyjádřil v pozitivním nebo negativním smyslu a můžete podle toho adekvátně zareagovat.
- Jaké prohlížeče a operační systémy návštěvníci nejvíce používají.
Tato informace je velmi důležitá pro webmastera, který by měl optimalizovat stránky tak, aby se správně zobrazily ve všech používaných browserech na jakékoli platformě. To, že se stránky správně zobrazí v Internet Exploreru ještě neznamená, že se stejně nebo alespoň podobně zobrazí i v Netscape Navigatoru, který podle posledních průzkumů stále ještě používá zhruba pětina uživatelů, na které byste v žádném případě neměli zapomínat.
- Z jakých domén návštěvníci pocházejí.
Ze statistiky se sice nedozvíte, kdo konkrétně si vaše stránky prohlížel, nicméně podle názvu domény či IP adresy můžete zjistit, odkud se připojoval. Podle toho, zda návštěvníci pocházejí spíše z firem, či z řad domácích uživatelů či studentů můžete přizpůsobovat obsah tak, aby odpovídal jejich zaměření.
Důležité je, aby váš web neustrnul, ale naopak se rozvíjel podle požadavků jeho návštěvníků. Analýza návštěvnosti je zcela neoddiskutovatelně tím nejlepším způsobem, který vám prozradí, jak připravit stránky, které budou mít maximální ohlas a na které se návštěvník rád vrátí.
To je z našeho krátkého seriálu vše. Na závěr si dovolím jednu radu: Pamatujte si, že webové stránky nevytváříte pro sebe, ale pro ostatní a snažte se jim vždy vyjít vstříc. Přeji vám co nejvíce úspěchů při propagaci vašeho webu.
|