Propagace www stránek - 3. díl
Vítám vás u dalšího pokračování našeho seriálu o propagaci webových stránek. Minule jsme se zaměřili na dvě nejpoužívanější metody, kterak "přilákat" potenciální návštěvníky na svůj web: registraci ve vyhledávačích a reklamní bannery. Způsobů, jak dosáhnout vyšší návštěvnosti, je ale mnohem více a některé z nich budou náplní dnešního dílu.
Využijte zpravodajství a e-ziny
Zpravodajství a elektronické magazíny (e-ziny) jsou svým způsobem specifické: okruh jejich návštěvníků se totiž skládá z lidí, kteří mají zájem o konkrétní druh informací. Například server Živě čtou především čtenáři se zájmem o informační technologie, Grafiku.cz navštěvují lidé zabývající se grafikou a DTP, Auto.cz majitelé automobilů, ale i ti, kdož o nákupu čtyřkolového člena rodiny teprve uvažují a tak dále. Pokud tedy chcete, aby vaše firma prosperovala, musíte připravit stránky, ze kterých se návštěvník něco dozví - to jsme si ostatně řekli již v prvním díle. K tomu, abyste na tyto stránky přivedli čtenáře můžete využít právě zmíněná média. Způsobů je několik - od placené reklamy přes publikování tiskového prohlášení až po nabídnutí produktů k recenzi. Máte jistotu, že informace o vašich stránkách se tak dostanou k čtenářům, kteří mají zájem o téma, kterého se váš web týká. Na rozdíl od systému výměnné reklamy, kde se váš reklamní proužek může zobrazit prakticky kdekoli, tedy i na stránkách, které nemají s těmi vašimi vůbec nic společného a kde je tudíž podstatně menší šance, že některého z návštěvníků váš banner zaujme natolik, aby na něj kliknul, má prezentace na oborově zaměřených serverech mnohem větší procentuální úspěšnost. Tomuto způsobu prezentace se říká cílená reklama a jedná se o jeden z nejefektivnějších způsobů, kterak získat čtenáře, kteří se budou na vaše stránky vracet.
Pro firmy prodávající nějaké zboží či služby existuje ještě lepší způsob, jak prezentovat své produkty: založit si vlastní zpravodajství nebo elektronický magazín. Pokud nabídnete zajímavý obsah, do kterého umně "zabalíte" informace o aktivitách vaší firmy, máte poměrně velkou šanci na úspěch a získání renomé.
Nemáte-li s vedením podobného webu žádné zkušenosti, nabízejí se dvě možnosti: buď si najmete šéfredaktora, který magazín povede, nebo si stáhnete příručku Ezines: A Complete Guide To Publishing obsahující odpovědi na nejčastější otázky týkající se vydávání elektronického magazínu a řadu dalších užitečných informací.
Výměna odkazů
Tato metoda spočívá ve výměně odkazů s jinými servery. Jedním ze způsobů je kontaktovat majitele serverů se stejným nebo podobným zaměřením a zeptat se jich, zda nemají zájem o zveřejnění odkazu na váš web výměnou za to, že vy zveřejníte odkaz na jejich web. Oblíbené jsou zejména hyperlinkové odkazy provedené formou ikonek, tedy malých obrázků ve formátu JPEG nebo GIF s rozměry 88x31 pixelů, vyjadřující piktogramem nebo krátkým sloganem hlavní náplň vašeho serveru. Pro ikonky platí stejná pravidla jako pro bannery: měly by být profesionálně provedené, přitažlivé a nesmí být příliš velké.
I pro tento způsob reklamy platí několik pravidel:
- Weby, se kterými si budete vyměňovat odkazy, vybírejte velmi pečlivě. Ikonka směřující na nějaký podřadný server může snížit kredit vašich stránek u neznalých uživatelů, kterým nemusí dojít, že již nejsou na vašem webu, ale úplně někde jinde.
- Zaměřte svou nabídku především na servery, které mají podobnou návštěvnost, jako váš.
- Po přidání odkazu na nějaký server si vždy zkontrolujte, zda totéž provedla i druhá strana.
- Umožňuje-li to statistika vašich stránek, sledujte ze kterých serverů k vám přichází nejvíce návštěvníků. To se vám bude hodit v případě, kdy začnete uvažovat o cílené reklamě například formou reklamních bannerů.
- Umístění odkazu na hlavní stránku má sice největší šanci na úspěch, ovšem pokud bude titulní stránku zabírat větší množství nejrůznějších ikonek, nebude to vypadat příliš pěkně. Vhodnější způsob je umístit všechny ikonky na vlastní stránku, na níž budete odkazovat na nějakém dobře viditelném místě.
- Jestliže máte stránky vytvořené pomocí rámů, zajistěte, aby se odkazované stránky neotevíraly v žádném z rámů, ale v samostatném okně. Návštěvník by tak mohl nabýt dojmu, že odkazovaná stránka je součástí vašeho webu, což se pochopitelně nebude líbit jejímu skutečnému majiteli.
- Zajistěte, aby odkazy vedoucí z ostatních serverů vždy vedly tím správným směrem - nejlépe tedy na titulní stránku vaší prezentace. Pokud návštěvník narazí na hlášku HTTP 404 - File not found, určitě se nebude snažit přijít na to, jak se k vašim stránkám dostat a odejde jinam.
Distribuce informací e-mailem
Představte si typického návštěvníka, který náhodou objevil vaše stránky. Prohlédne si je, zjistí že ho zajímají, a přidá si je do oblíbených položek k řadě jiných odkazů. Málokdo ale systematicky a pravidelně prochází svou sbírku odkazů, aby zjistil, zda na té které stránce není něco nového, takže šance, že se takový návštěvník v krátké době na vaše stránky vrátí, je poměrně malá. Právě proto je velice dobrou metodou nabízet zasílání informací o aktualizaci elektronickou poštou. Tuto možnost je vhodné nabízet na nějakém viditelném místě - například na titulní stránce, nebo ještě lépe úplně na každé stránce vašeho serveru. Stačí jednoduchý formulář, kam zájemce zapíše svou e-mailovou adresu a odešle jí do vašeho seznamu. Tím získáte na návštěvníka přímý kontakt, takže mu můžete posílat zprávy o tom, co je na vašich stránkách nového, co připravujete a další informace, čímž ho nenásilnou formou nutíte k tomu, aby se na vaše stránky vracel.
Ani zde si neodpustíme několik zásadních pravidel:
- Jestliže chcete po návštěvníkovi vyplnit kromě kontaktní adresy ještě nějaké další informace (jméno, skutečnou adresu, ...), nezapomeňte uvést k čemu tyto údaje chcete použít. Jedná-li se o osobní údaje, jste povinni zajistit, aby je nemohl zneužít nikdo nepovolaný.
- Kromě možnosti přihlásit se do seznamu musíte dát k dispozici i možnost, aby se návštěvník mohl z tohoto seznamu odhlásit.
- Nezavalujte získané klienty hromadou e-mailů v krátkých časových periodách - riskujete tím, že buď začnou vaše maily ignorovat, nebo se odhlásí ze seznamu příjemců či si nastaví filtr ve svém poštovním programu. Mějte na mysli, že hlavním smyslem by mělo být přivést návštěvníka na vaše stránky, nikoli ho otrávit přeplněnou mailovou schránkou.
- Tento bod navazuje na předcházející: na stránce, z níž se může návštěvník přihlásit do seznamu, uveďte jak často budete zasílat informace, případně dejte na výběr z několika variant (denní, týdenní, měsíční, ...).
- Vzhledem k počtu nejrůznějších poštovních programů je dobré nabídnout zasílání informací jak ve formátu HTML, který podporují zejména programy ze stáje Microsoftu, tak i jako prostý text, jež uvítají zejména majitelé alternativních e-mailových klientů, které zprávy ve formátu HTML často nepodporují.
Tolik tedy dnešní tři techniky, které by vám měly pomoci při získávání a udržování návštěvníků vašich stránek. Příští týden se podíváme na další způsoby, takže se těším opět za sedm dnů na stejném místě na shledanou.
|