Propagace www stránek - 2. díl
Vítejte u druhého dílu našeho seriálu, ve kterém se dozvíte, jak na své stránky přilákat co nejvíce návštěvníků.
Vyhledávače a katalogy
Jednou z nejlepších cest, jak upozornit na svůj web, jsou vyhledávače a katalogy, na které se většina uživatelů obrací v případech, kdy potřebují najít nějaké konkrétní informace. Právě zde je nejvhodnější okamžik, aby si v záplavě stránek všimli zrovna vás. V první řadě je ale musíte zaregistrovat v co možná největším množství vyhledávačů.
Jak se zaregistrovat
Existuje několik způsobů, jak své stránky přidat do katalogu nebo vyhledávače. Patrně nejjednodušší, ovšem časově poměrně náročné, je postupné registrování v jednom vyhledávači za druhým. Stačí otevřít příslušnou stránku, najít odkaz nazvaný "Přidat odkaz", "Přidat URL" či třeba "Add URL", prostudovat si způsob, jakým lze stránky přidat do vybrané kategorie a podle tohoto návodu své stránky zaregistrovat.
Pokud chcete ušetřit několik hodin, jež byste jinak museli trávit ručním přidáváním odkazu na své stránky do několika desítek vyhledávacích serverů, můžete využít nabídky některé ze služeb, která to provede za vás (například bCentral Submission Service). Počítejte ale s tím, že většina těchto služeb je placená, takže sice ušetříte čas, nikoli ovšem peníze.
Další možností je například program SubZero Warrior Pro Plus, který v registrované verzi přihlásí vaše stránky do téměř devíti tisíc vyhledávačů, v neregistrované verzi se pak musíte spokojit s pouhou padesátkou, což je i tak významná úspora času a peněz.
Nezapomínejte na meta tagy
Každý vyhledávač má vlastní způsob, kterým bude indexovat vaše stránky: některé indexují celý text, jiné se zaměřují pouze na tzv. "meta tagy" obsahující popis stránek a klíčová slova, další používají kombinaci obou technik. V žádném případě byste právě z tohoto důvodu na meta tagy obsahující informace o vašich stránkách neměli zapomínat.
Obvykle se používají následující dva meta tagy:
- description - obsahuje stručný popis o čem web nebo dotyčná stránka je, jakým tématem se zabývá atp.
- keywords - seznam klíčových slov, které popisují obsah stránky. Pokud pak návštěvník vyhledávače zadá některé z vámi určených klíčových slov jako dotaz, zobrazí se mu, kromě jiných, i odkaz na vaše stránky.
Pokud například budete mít web zabývající se novinkami ve světě počítačů, mohou meta tagy vypadat následovně:
<META NAME="DESCRIPTION" CONTENT="Denne aktualizovane zpravodajstvi z oblasti informacnich technologii, pocitacu a Internetu">
<META NAME="KEYWORDS" CONTENT="pocitace; zpravodajstvi; aktuality; Internet; informacni technologie">
Zbývá jen dodat, že oba elementy umístíte do hlavičky stránky, tedy do sekce HEAD.
Jestliže používáte k vytváření www stránek FrontPage, můžeme vám doporučit program SiteTagger, který vám výrazně usnadní tuto práci.
Proužková reklama
Dalším způsobem propagace webových stránek je proužková reklama, se kterou se na Internetu potkáte takřka na každém kroku. Historie "reklamních nudlí", jak se také někdy bannerům přezdívá, sahá až do roku 1994, kdy se na amerických serverech objevily první reklamy prezentující zpravidla webové stránky komerčních firem. Úspěšnost tohoto způsobu propagace závisí na tom, jak reklamní banner dokáže upoutat návštěvníka; v průměru se pohybuje někde mezi 1 až 3%, ovšem výjimkou nejsou ani kampaně s několikanásobně vyšší účinností. K tomu, abyste mohli propagovat své stránky potřebujete dvě věci: reklamní proužek a systém, který jej bude distribuovat.
Vytvoření reklamního banneru
Reklamní bannery mají standardizovaný rozměr 468x60 pixelů, kromě tohoto formátu ale některé služby nabízejí i distribuci jiných formátů, například ikony či vertikálního proužku. Pro dobrý reklamní proužek platí následující pravidla:
- Musí být profesionálně proveden
Pokud sami nezvládnete vytvoření dobře a profesionálně vypadajícího banneru, poproste o pomoc někoho zručnějšího, nebo si objednejte jeho vytvoření u nějakého grafického studia. Dobré grafické provedení reklamního proužku je velmi důležité, neboť vypoví mnoho o vašich stránkách ještě předtím, než na něj případný návštěvník klikne.
- Musí přitahovat
Způsobů, jak návštěvníka "donutit" aby na reklamní proužek kliknul je mnoho. Často se například používají tlačítka podobná těm, na které jsou uživatelé zvyklí z Windows (např.: "Opravdu chcete nainstalovat....? Ano/Ne") - ti méně znalí pak ve snaze zamítnout instalaci nechtěného programu kliknou na tlačítko "Ne" (tedy na banner) a přenesou se na vaše stránky. Budete-li mít dostatečně zajímavý obsah, pak dotyčného uživatele velmi rychle přestane zlobit fakt, že "naletěl" na váš reklamní banner. Velmi vtipně provedené jsou také bannery zobrazující nějaký text, přičemž ta nejzajímavější část se skrývá "pod dolním okrajem banneru". Po pravé straně pak bývá nakreslen posuvník, takže čtenář, který chce vědět, jak text pokračuje, klikne na tento "posuvník" a je opět tam, kde ho chcete mít - na vašich stránkách. Kromě tohoto ne zrovna nejférovějšího způsobu, využívajícího lidskou nepozornost, existuje i konzervativnější přístup, kdy vytvoříte klasický banner, na kterém zdůrazníte něco, čím jsou vaše stránky výjimečné či nějaké lákadlo (např. "Klikněte a vyhrajte zájezd do...", "Největší zpravodajský server ze světa IT"). Dávejte si ale velký pozor na superlativa - jednak jim většina uživatelů Internetu stejně nevěří a druhak pokud nejsou vaše tvrzení uvedená na banneru podložena fakty, mohou proti vašemu jednání protestovat ostatní servery (například pokud vytvoříte banner, na kterém budete tvrdit, že máte největší vyhledávač na českém Internetu...).
Záleží jen na vás, zda se rozhodnete potenciální čtenáře získávat tak, že budou na vaše stránky přicházet omylem, nebo naopak protože budou velmi dobře vědět, co je čeká. Osobně se přikláním k druhému způsobu, který zajišťuje, že návštěvník na vašich stránkách zůstane a neklikne v zápětí ve svém browseru na tlačítko Zpět. Důležité je také nesnažit se na reklamní proužek co nejvíce informací - návštěvníci je stejně většinou číst nebudou - podmínkou tedy je, aby proužek byl dostatečně sdílný, nikoli ovšem přeplácaný.
- Nesmí být příliš velký
Většina reklamních systémů omezuje maximální velikost banneru, přesto se ve vlastním zájmu snažte o co možná nejmenší velikost. Pokud totiž bude váš reklamní proužek příliš objemný, nemusí se stihnout včas zobrazit, neboť návštěvník mezitím odejde na jinou stránku. Optimální velikost je někde kolem 10 až 13 KB.
- Využívejte cílené reklamy
Pokud to reklamní systém, který si zvolíte, umožňuje, nechejte svůj reklamní proužek zobrazovat na serverech s podobnou tematikou, jako je ten váš. Pokud například máte stránku o chovu křečků, jistě budete mít mnohem větší šanci zaujmout čtenáře stránek o zvířatech, než návštěvníky erotického webu.
Reklamní systém
Řekněme, že jste si vytvořili hezký a přitažlivý banner splňující všechny výše uvedené podmínky. Co teď ale s ním? Jistě mi dáte za pravdu, že uložený na pevném disku vašeho počítače vašim stránkám návštěvnost rozhodně nezvedne. Nyní nastává čas pro výběr reklamního systému. Na výběr máte ze dvou možností: placený nebo neplacený. První způsob je vhodný zejména pro firmy, které si takový způsob reklamy mohou dovolit. Většina společností poskytující reklamní plochu za peníze umožňuje zvolit si na jakých stránkách se má reklama zobrazovat, případně i další parametry jako například časové rozložení reklamní kampaně. Obvykle se platí za určitý počet zobrazení reklamního proužku, nebo za určitý počet kliknutí (máte-li na výběr, rozhodně zvolte druhou možnost). Kromě reklamních systémů se můžete obrátit i přímo na konkrétní servery, které ve většině případů nabízejí reklamní plochu na svých stránkách.
Podkud nechcete investovat do reklamy peníze, stačí se zařadit do některého ze systémů nabízejícího výměnu proužkové reklamy. Na českém Internetu je hned několik možností, ovšem mezi nejvýznamnější patří Billboard.cz a Mr. Linx. Princip fungování je velmi jednoduchý. Nejprve se zaregistrujete, nahrajete svůj reklamní proužek (který můžete kdykoli změnit) a obdržíte kód, který vložíte do svých stránek. Tím se zapojíte do reklamního systému a na vašich stránkách se budou zobrazovat reklamní proužky ostatních členů. Za každé zobrazení dostanete určitý počet kreditů a za tyto kredity je pak zobrazován váš reklamní proužek na stránkách ostatních členů. Při výběru vhodného reklamního systému jsou rozhodující následující faktory:
- Výměnný poměr
Toto číslo vyjadřuje, kolik kreditů musíte získat, aby se jednou zobrazila vaše reklama na stránkách některého ze členů systému. Obvykle dostanete za zobrazení reklamy jeden kredit jedná-li se o tzv. "horní pozici" (tedy tu část stránky, která je v okně prohlížeče viditelná bez toho, aby bylo nutné posouvat stránku) a půl kreditu za "spodní pozici" (tj. část stránky, která je viditelná až po posunu stránky, obvykle úplně dole). U obou reklamních systémů je výměnný poměr něco málo přes jeden kredit za jedno zobrazení reklamního proužku.
- Kdo je členem systému
Důkladně si prostudujte seznam členů, jež využívají ten který reklamní systém. Na těchto serverech bude totiž zobrazován váš reklamní proužek, takže je ve vašem vlastním zájmu, aby se jednalo o co nejvíce navštěvované servery. Kromě návštěvnosti sledujte i zaměření členských serverů, neboť je žádoucí, aby v systému bylo co nejvíce webů stejného nebo podobného zaměření, jako je ten váš.
- Možnost plánování kampaní
I u neplacených reklamních systémů lze plánovat reklamní kampaně. Taková kampaň vypadá následovně: po určité období "střádáte kredity" (tedy zobrazujete na svém webu reklamní proužky ostatních členů, ovšem nenecháváte zobrazovat svůj reklamní banner). Po dosažení určitého počtu kreditů spustíte reklamní kampaň a máte-li jich dostatečný počet, budou se vaše reklamní proužky zobrazovat častěji, než reklamní proužky ostatních členů. Tím získáte větší šanci, že si vašeho banneru uživatelé všimnou.
- Statistiky
Dobrý reklamní systém by vám měl dát možnost sledovat statistickou úspěšnost vaší reklamní kampaně (počet zobrazení/počet kliknutí), ale i další údaje jako například to, kolikrát se zobrazila reklama na vašich stránkách, kde, kolikrát a v jakém čase se naopak zobrazil váš reklamní banner atd.
Přeji vám hodně štěstí při registrování vašich stránek ve vyhledávačích i při výběru toho nejlepšího reklamního systému. Těším se opět za týden, kdy si povíme o dalších způsobech, kterými můžete dosáhnout vyšší návštěvnosti svého webu.
|