Propagace www stránek - 1. díl
Po vybudování webových stránek a jejich nahrání na server přichází patrně nejobtížnější část - získání návštěvníků a čtenářů. Připravili jsme pro vás krátký seriál, ve kterém vás seznámíme s tím, jak přitáhnout čtenáře a udržet návštěvnost na co možná nejvyšší úrovni. Kromě dobrého pocitu z dobře odvedené práce totiž můžete při dostatečně velké návštěvnosti začít uvažovat i o prodeji reklamní plochy na vašem webu, což může příjemně ovlivnit váš rozpočet. S tím ale můžete počítat až po několika měsících či letech úspěšné existence a to jen tehdy, bude-li návštěvnost vašich stránek vykazovat rostoucí trend.
Podívejme se tedy na několik základních tipů, které vám prozradí, jak má vypadat dobrá webová prezentace:
Profesionální provedení
K tomu, aby vaše stránky vypadaly opravdu profesionálně potřebujete dvě věci: kvalitně provedený kód a dobře vypadající grafiku. Psát stránky tak, aby byly kvalitní, znamená dodržovat normy dané konsorciem W3C, jež podporuje drtivá většina současných prohlížečů. Kompletní znění aktuální normy HTML 4.01 si můžete stáhnout v následujících formátech:
Velmi vhodné je též kontrolovat syntaktickou správnost svých www stránek. K tomuto účelu lze doporučit službu W3C HTML Validation Service, která zdarma zkontroluje vaše stránky a vypíše všechny nalezené chyby.
Pokud HTML neumíte, mohu vám doporučit náš seriál Jak vytvářet www stránky, který vás ve 25 dílech provede od úplných začátků až ke tvorbě profesionálních www stránek. Pochopitelně existuje celá řada knížek, které se touto problematikou zabývají - stačí si jen vybrat.
Co se týká grafiky, platí základní pravidlo, že grafika musí být co možná nejméně objemná a přitom co nejlépe provedená. Optimalizovat jí lze mnoha způsoby (snižováním počtu barev, upravováním rozměrů, ...), přičemž vám mohou pomoci programy, které se na optimalizaci grafiky přímo specializují. Za všechny jmenujme alespoň následující tři:
Pokud máte nadání, nebude pro vás vytvoření pěkného grafického layoutu stránek problém, ale v případě, že je vám práce s grafikou cizí, přenechejte raději tento úkol někomu zkušenějšímu.
Pozor na pravopis a slohové provedení!
Bohužel se velmi často setkávám se stránkami, které jsou sice hezky provedené, ale jejich jazykové zpracování je na velmi nízké úrovni. Pravopisné chyby vám může alespoň částečně pomoci opravit kontrola pravopisu, kterou disponuje většina dobrých textových editorů. Spoléhat se ale pouze na ní nemůžete, neboť její princip nedovoluje kontrolovat například shodu podmětu s přísudkem, která dělá (nejen) českým webmasterům největší problémy. Na tento problém existuje jediná rada: kupte si Pravidla českého pravopisu, případně ještě nějakou další knížku zabývající se našim mateřským jazykem a učte se!
Pro správné slohové provedení je kromě znalosti skladby vět důležitá ještě jedna věc: dívat se na text s odstupem. Toho dosáhnete nejlépe tak, že po napsání stránku ihned nevystavíte na web, ale uložíte si jí a vrátíte se k ní další den. Možná si všimnete věcí, které jste předtím přehlédli. Nemusím snad opakovat známé rčení "ráno moudřejší večera".
Vždy čerstvé stránky!
Na aktualizaci obsahu velice záleží to, jak se budou návštěvníci na vaše stránky vracet. Bohužel řada českých firem má www adresu pouze proto, že "se to nosí", ale to rozhodně není ten správný smysl. Pokud potenciální zákazník najde na takových stránkách rok staré ceníky, určitě si o dotyčné firmě pomyslí své a na stránky se možná již nikdy nevrátí. Hned na první stránce tedy výrazně upozorňujte na to, co je nové a čeho by si návštěvník měl všimnout (slevy, soutěže, aktuální novinky, ...).
Stejně tak nekomerční weby by neměly mít statický obsah. Snažte se o pravidelné aktualizace a přinášejte vždy něco, co bude pro návštěvníky důvodem, aby se vrátili.
Rozhodnete-li se vést vlastní zpravodajský server, je aktualizace alfou a omegou jeho existence. Provádějte updaty tak často, jak je to jen možné a dejte čtenářům možnost, aby si nechali zasílat informace o všech aktualizacích elektronickou poštou. Vychází-li vaše zpravodajství v pravidelných intervalech, nezapomeňte tuto skutečnost uvést na titulní stránce.
Nezapomínejte na obsah
Pochopitelně vedle vzhledu a technického provedení je nejdůležitějším bodem samotný obsah stránek.
Na firemních stránkách by tedy neměly chybět podrobné informace o nabízených produktech, službách a cenách. Snažte se dát zákazníkům co možná nejvíce informací, aby se rozhodli, že nakoupí právě u vaší firmy. Pochopitelně i zde existují jisté meze - popisovat například obyčejnou podložku pod myš na pěti stránkách formátu A4 zákazníka spíše unaví, než aby přečetl celý článek až do konce.
V případě zpravodajského serveru je nutné mít v první řadě vlastní obsah. Vytvořit "rozcestník" odkazující na jiné servery umí dnes v podstatě každý, čtenáři ale vyžadují vlastní zpravodajství, neboť informace z ostatních serverů si dnes ve většině případů dokážou najít sami. Hlavní rada tedy zní "buďte sami sebou!"
Přehledná navigace
U všech webových prezentací je klíčem k úspěchu dobře provedená navigace, která umožní návštěvníkovi snadnou a rychlou orientaci mezi jednotlivými sekcemi vašeho webu. Podívejte se, jak je navigace řešena na významných serverech a pokuste se jí napodobit (pozor ale na kopírování - nezapomínejte, že i webové stránky jsou ve většině případů chráněny autorským zákonem). Uživatelé jsou totiž dosti konzervativní a jen velmi neradi si zvykají na netradiční styl ovládání. Pamatujte, že každý, kdo je na vašem webu poprvé by měl na první pohled vědět, kam má kliknout.
K tomu je dobré požádat ještě před zveřejněním stránek několik kamarádů nebo kolegů, aby se na vaše stránky podívali a řekli vám, co jim chybí. Pozorně je sledujte v okamžiku, kdy budou používat navigační prvky - důležité je, aby bez vaší pomoci automaticky věděli kudy pokračovat dál a jak se například vrátit na úvodní stránku.
Kontakt je velmi důležitý
Pokud možno na každé stránce by měla být uveden kontakt na vás. V případě firemních stránek nesmí chybět e-mail, telefon (případně fax), adresa a jméno kontaktní osoby, u zpravodajství a soukromých stránek vystačíte s uvedením e-mailu. Slouží-li vaše webové stránky k prezentaci výrobků nebo služeb, měli byste zákazníkům umožnit nákup nebo objednání přes Internet a to buď prostřednictvím formuláře, nebo přímo pomocí některého ze systému pro online nakupování.
Kontakt je velmi důležitý, pokud nebudete chtít, aby vaše stránky vyzněly jako monolog. Jedině vaši návštěvníci vám mohou objektivně sdělit, co je na stránkách dobré, co špatné, co byste měli vylepšit a jakým směrem se mají ubírat. Dialog je jedním ze základních pravidel dnešní společnosti, na což byste neměli zapomínat ani v případě Internetu.
Pro tento týden je to vše. Za sedm dnů se k tématu propagace webových stránek opět vrátíme.
|