ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Učte se jazyky z pohodlí domova! Naše jazykové kurzy online jsou vám k dispozici kdykoli a kdekoli.
Reklama
 
Reklama
Doporučujeme: Jazyková škola Domluvím se, Ostrava nabízí individuální, skupinové i firemní jazykové kurzy.
5. listopad 2001 - Aktuality

Šestnáct otázek pro internetový obchod Acomp.cz

Na českém Internetu již nějaký ten pátek působí firma Acomp, která poskytuje ryze internetový obchod s výpočetní technikou. O její historii, současnosti, plánech do budoucnosti ale třeba i o tom, jaké výhody skýtá obchodování přes Internet jsme si povídali s provozovatelem serveru Viktorem Horelem a manažerem pro IT a vývoj Filipem Honzárkem.

1PCR: Jak dlouho působí firma Acomp na českém trhu?
Viktor Horel: První verze stránek Acompu vznikla na webu již v roce 1998. Tehdy to bylo ještě na doméně Acomp.org, která nám patři dodnes. Zde se nejdříve objevoval pouze ceník výpočetní techniky a několik základních údajů o nás. V prosinci téhož roku jsme uvedli první verzi internetového obchodu. V únoru roku 1999 se nám podařilo získat uvolněnou doménu acomp.cz. To už byla na počátku vývoje nová, mnohem propracovanější verze e-obchodu, která se řadila ve své době k technologické špičce. Vývoj nejnovější aplikace začal v březnu tohoto roku a trval více než 6 měsíců.

1PCR: Má svá zastoupení i na zahraničních trzích?
Filip Honzárek: V klasickém pojetí dosud ne. Ovšem vzhledem k tomu, že využíváme pro kontakt se zákazníky Internet, dá se neskromně říci, že na všech (smích). Ale vážně. Obchod máme v české verzi a orientujeme se na zákazníky v České republice.

1PCR: Jedná se tedy o výhradně elektronický obchod, nebo máte i své "kamenné pobočky"
Viktor Horel: Acomp.cz je v současné době plně internetový projekt. Zboží je posíláno do celé České republiky pomocí spediční služby nebo České pošty. Pokud je dodací adresa v Praze, může zákazník využít kurýrní službu a pro vybrané lokality v Praze nabízíme naší vlastní dopravu. Stále klademe velký důraz na ryze internetový obchod, ale o "kamenných pobočkách" do budoucna uvažujeme a to z několika důvodů. První důvod je ten, že náklady na dopravu levnějšího zboží jsou v porovnání s jeho cenou dosti vysoké. Druhý důvod je, že někteří zákazníci si pro zboží raději dojedou přes celou Prahu osobně, než aby počkali, až jim zásilku ještě tentýž den doveze kurýr.

1PCR: Nyní se pojďme podívat přímo na vaše webové stránky - poměrně známá jsou například tematicky zaměřená diskuzní fóra. Proč jste se pustili právě do tohoto segmentu?
Viktor Horel:
S nápadem přišel kolega a dlouholetý kamarád Filip Honzárek, který je také tvůrcem všech našich internetových stránek. Na přelomu roku 2000 a 2001 byl zprovozněn diskuzní server www.pcforum.cz. Původně měl sloužit jako technická podpora virtuálního obchodu při řešení problémů našich zákazníků. Avšak těsně před spuštěním jsme se rozhodli zpřístupnit tento server všem návštěvníkům a umožnit tak uživatelům Internetu řešit problémy společnými silami. Systém diskuzního fóra, který používáme, se stal natolik oblíbený, že pak na přání uživatelů vznikaly příbuzné servery zaměřené na jiná nebo specifická témata. (gameforum.cz, mobilforum.cz, aspforum.cz, fotoforum.cz a hififorum.cz).

1PCR: Jakou webovou platformu používáte a proč.
Filip Honzárek:
Obchod je založen na produktech společnosti Microsoft. Stránky jsou vytvořeny technologií ASP (Active Server Pages), přičemž obsahují i další technologie např. DHTML. Jako databázový systém je použit MS SQL Server 2000. Webový server běží na platformě Windows 2000 a IIS (Internet Information Server) ve verzi 5. Tato konfigurace nám poskytuje dostatečný výkon a stabilitu.

1PCR: Věnujme se teď chvilku samotnému obchodu. Kolik položek v současné době nabízíte?
Viktor Horel: V současné době je v našem obchodě přibližně 1100 aktivních položek. Pokrývají základní sortiment značkové výpočetní techniky. Snažíme se nabízet opravdu pouze kvalitní produkty tak, abychom minimalizovali riziko reklamací a problémů uživatelů. V naší databázi však zůstávají i produkty, které se už neprodávají. Uživatelé je mohou najít pomocí vyhledávání v archívu. To se může hodit, pokud například potřebujete zjistit poslední známou cenu nebo technické informace, když uvažujete o nákupu z druhé ruky a nebo jen hledáte odkaz na výrobce, protože nemáte ovladač, případně manuál staršího výrobku.

1PCR: Všimnul jsem si, že u většiny produktů máte velice podrobný popis - jak je udržování takových informací náročné a kolik lidí na tomto pracuje?
Viktor Horel:
Ano, teď jste narazil na jednu z našich silných stránek. U většiny produktů najdete popis, technické parametry, obrázek produktu, graf s historií cen za posledních 10 týdnů a mnoho dalších možností. Informace o produktech jsou v tuto chvíli (po dokončení vlastního obchodu) nejnáročnější činností. Úvodní plnění databáze trvalo po celou dobu vývoje obchodu, tedy 6 měsíců. Udržování aktuálních a kompletních údajů je dosti náročné, nicméně díky propracované administrátorské aplikaci to nyní zvládne jediný člověk. Naším cílem je, aby měl zákazník před vlastním nákupem lepší informace než v běžném kamenném obchodě.

1PCR: Neprozradíte kolik objednávek denně přijímáte?
Viktor Horel: (smích) Ne.
Teď vážně, nový obchod je v ostrém provozu přibližně měsíc. Neřeknu vám přesný počet objednávek, ten pro nás není až tak směrodatný jako to, že zatím všechny objednávky byly vyřízeny úspěšně. Což v praxi znamená, že pokud si u nás objednáte zboží, máte zatím 100% jistotu, že jej dostanete. Snad jen prozradím, že celková suma dosud objednaného zboží se pohybuje ve stovkách tisíc korun.

1PCR: Jaké jsou podle vašeho názoru hlavní body, které by měl splňovat úspěšný internetový obchod?
Viktor Horel: Bodů je dost, ale v žádném případě nejsou nesplnitelné. Jako základ bych vzal podmínky Asociace pro elektronickou komerci (www.apek.cz). Osobně považuji základem dobrého internetového obchodu poskytnutí dostatečných informací uživateli. Ono totiž z internetu prakticky nic jiného než informace ani nedostanete.
Filip Honzárek: Pro první dojem bych preferoval jednoduchost, přehlednost, kvalitu obsahu informací a dobrou technickou a zákaznickou podporu. Pro ten další soustavná péče o aktualizaci údajů a zohlednění dobrých názorů zákazníků.

1PCR: Sečtete-li náklady a příjmy, připadá vám výhodnější provozování "kamenného" nebo elektronického obchodu?
Viktor Horel:
Nejde to říci tak jednoznačně. Podle mne je na internetu lehčí začít, ale stejně rychle můžete také skončit. U kamenného obchodu je potřeba větší kapitál na začátek, jste ale omezeni pouze místními zákazníky. Na internetu máte k dispozici celou Českou republiku a pro ty náročnější, kterým nestačí současných 2 mil. českých uživatelů je tu celá Evropa nebo dokonce celý svět. Pokud se jedná o náklady na udržení již existujícího obchodu, řekl bych, že jsou na tom kamenný i internetový obchod velmi podobně.

1PCR: Připravujete nějaké speciální vánoční akce?
Viktor Horel: Abych řekl pravdu, zatím jsme o tom neuvažovali, ale co není, může být. Musím však konstatovat, že u nás je výhodné nakupovat za každého období a 24 hodin denně.

1PCR: Pokud byste si měl z nabídky Vašeho obchodu vybrat tři produkty, které byste chtěl najít pod stromečkem, které by to byly?
Filip Honzárek:
(smích) Asi bych si vybral nějaký kvalitní 17" LCD monitor, laserovou tiskárnu a optickou myš.
Viktor Horel: Do vánoc nám chybí zhruba měsíc a půl, to je v IT velmi dlouhá doba a co koupím dnes jako absolutní špičku, bude na vánoce běžné. Z naší nabídky bych chtěl pod stromečkem najít procesor Athlon XP, reproduktorovou soustavu k počítači pro domácí kino a výkonnou grafickou kartu.

1PCR: Pojďme zpátky ze světa (třeba splnitelných) přání k vážnějšímu tématu - konkrétně vašemu Referal programu. Zkuste v kostce shrnout, co tento program nabízí.
Viktor Horel:
Když bych to měl nejlépe přiblížit laikovi, pak se jedná o rozdělení zisku mezi náš obchod a uživatele. Jak to funguje? Prostě jen řeknete svému známému, aby při své registraci zadal jako číslo referanta vaše ID. Tím tohoto nového uživatele dostanete tzv. pod sebe. My vám poté k vašemu kreditu* připíšeme 3% z ceny bez DPH z každé jeho objednávky.
*Kredit - Vámi získané provize. Tuto částku můžete libovolně používat jako slevu na nákup.

1PCR: Je na Internetu ještě nějaký podobný program?
Viktor Horel: Ano na internetu je spousta podobných programů, hlavně v Americe, ale najdete je i na českých webových stránkách. Náš referal program má však některá specifika.
1) Pokud vezmeme v úvahu cenu PC a jejich komponent, 3% z jejich ceny tvoří celkem zajímavou částku.
2) Nárok na provizi má uživatel po neomezenou dobu a z každé objednávky, kterou přivedení zákazníci provedou. Tedy ne pouze z první , jak tomu je v mnoha jiných tzv. provizních programech.

1PCR: Čí to byl nápad poskytovat finanční odměny těm, kdož přivedou na Váš internetový obchod zákazníky?
Viktor Horel:
Tak tady musím přiznat barvu a říci, že nápad to byl opravdu můj (smích). Jako šablona mi kupodivu nebyl žádný podobný program na Internetu, ale firma z "reálného" světa. Jednalo se o velmi známou firmu podnikající na principech MLM (Multi-Level Marketing, už jenom ten název se mi hrozně líbil). Zjistil jsem, že způsob dělení zisku mezi firmu a zákazníka je velmi výhodný pro obě strany. Jen jsme museli tento systém přepracovat do prostředí Internetu a výpočetní techniky, kde jsou marže v řádu procent.

1PCR: Podívejme se přímo na praxi - představme si situaci, kdy webmaster středně úspěšného webu bude chtít zapojit své stránky do Referal programu - co pro to musí udělat a co pro něj uděláte vy?
Viktor Horel:
Je to velmi jednoduché a zvládne to i webmaster amatér.
1) Zaregistruje se jako každý jiný zakaznik v našem obchodě.
2) V zákaznické sekci pod menu "Referal program" najde "Generátor kódu". Zde je připraveno 8 různých velikostí bannerů, které se dají pomocí formuláře prakticky libovolně upravit.
3) Vygenerovaný kód umístí na své stránky.
Pak už jen čeká a kontroluje statistiky umístěné v zákaznické sekci, jestli se někdo přes jeho stránku přihlásil a objednal u nás nějaký produkt.
Nicméně webmasteři tvoří pouze jednu skupinu lidí zapojených do referal programu. Mnohem více je těch, kteří nemají své stránky, ale zato mají mnoho známých, příbuzných a kamarádů, kterým stačí říci vaše ID.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Zde může být vaše reklama. Stačí napsat na kilian.karel@gmail.com
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama