ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Učte se jazyky z pohodlí domova! Naše jazykové kurzy online jsou vám k dispozici kdykoli a kdekoli.
Reklama
 
Reklama
Doporučujeme: Jazyková škola Domluvím se, Ostrava nabízí individuální, skupinové i firemní jazykové kurzy.
20. únor 2001 - Aktuality

Je vize komerčního Napsteru cestou do pekel?

Společnost Bertelsmann, která od října vlastní nejoblíbenější systém pro online výměnu souborů Napster, zatím utajuje prakticky jakákoli fakta o komerčním modelu této aplikace. Díky tomu se na Internetu objevuje celá řada spekulací točících se kolem poplatků, které budou muset uživatelé platit, ale také kolem způsobu zabezpečení. Většina nahrávacích společností zastoupených RIAA totiž Napster nepodporuje a požaduje důsledné dodržování copyrightu.

Co se týká výše poplatku - hovoří se o ceně kolem 5 USD (tedy necelých 200,- Kč). Jedná se sice o symbolickou částku, nicméně je jisté, že přechod na placený systém výrazně sníží počet lidí, kteří se do této komunity zapojí, čímž pochopitelně klesne množství nabízených nahrávek v síti a tím i její atraktivnost. Část stávajících uživatelů odmítne za používání Napsteru platit "z principu" a přejde na jiné výměnné systémy, kterých je více než dost a všechny jsou (zatím) zdarma, další část odradí možné komplikace s převodem peněz (s podobným problémem se například bude potýkat Nabit.cz, který zpoplatnil zasílání log na mobilní telefony. Ač jedno logo přijde na pouhé dvě koruny, což je pro většinu lidí zanedbatelná částka, velké procento uživatelů nebude tuto službu využívat právě pro větší komplikovanost celého procesu). Získané peníze budou rozděleny mezi nahrávací společnosti, kterým by tak měly být vykompenzovány ušlé zisky.

Co se týká zabezpečení, zástupci Napsteru mluví například o tom, že nahrávky budou před zahájením kopírování mezi uživateli "ocejchovány" kódem, který znemožní jejich vypálení na CD. Je takřka jisté, že se v brzké době objeví software, který dokáže toto zabezpečení odstranit bez poškození nahrávky, takže půjde spíše o symbolický způsob, kterým Napster pouze prokáže svou snahu o zabezpečení. Otázkou zůstává, proč by si členové komunity, kteří za své členství zaplatí, nemohli ukládat získané soubory na CD. Pokud takové CD použijí pro vlastní potřebu, neporušují tím žádný zákon ani copyright nahrávacích společností. Tak či tak jde o zcela zjevný krok namířený proti uživatelům Napsteru.

Druhou variantou, o které se údajně uvažuje, je používání formátu Liquid Audio, který má podstatně lepší možnosti zabezpečení, než stávající a prakticky nezabezpečený formát MP3. Přechod na Liquid Audio by ale dost možná mohl ovlivnit budoucnost celé sítě, protože uživatelé jsou zvyklí na MP3, mají svou sbírku právě v tomto formátu a drtivá většina z nich nebude jen kvůli Napsteru převádět nahrávky z MP3 do Liquid Audio. To by v konečném efektu mohlo vést k rapidnímu snížení počtu sdílených souborů, což by se pochopitelně odrazilo na menším zájmu uživatelů o účast v komunitě Napsteru. Jinak řečeno - jen málo uživatelů bude mít zájem platit za členství v komunitě, v níž bude nabízen jen zlomek písniček proti stávajícímu stavu.

Ať bude poplatek za členství i zvolené zabezpečení jakékoli, je jisté, že počet uživatelů Napsteru s přechodem na komerční systém (ke kterému by podle posledních informací mělo dojít hned, jak to bude možné) poklesne. Pouze na Bertelsmannu nyní záleží, jaké nabídne podmínky a zda celý systém bude fungovat ve srovnatelném měřítku, nebo zda se Napster promění v síť s pár stovkami uživatelů, kteří jsou ochotni platit a budou mezi sebou nabízet jen několik tisíc souborů.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Zde může být vaše reklama. Stačí napsat na kilian.karel@gmail.com
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama