Časopis Score: Problémy se čtenáři se táhnou již déle než rok a půl
Prohledával jsem náš redakční archiv, abych zjistil, zda se na 1. PC Revue! již někdy v minulosti psalo něco o časopise Score, který se stal hlavním tématem čtvrtečního a pátečního čísla. Byl jsem poměrně překvapen, když jsem objevil článek z 5. července 1999 ve kterém jsem se pozastavoval nad vztahem časopisu Score ke čtenářům a nad nedodržováním slibů, tedy nad podobnými problémy, které minulý týden rozpoutaly "Aféru Score". Článek pro připomenutí otiskujeme v plném znění pouze se zvýrazněním částí, které již tehdy naznačily, co je Score a jeho redakce zač:
O tom, že ne všechny počítačové časopisy na našem trhu mají na prvním místě čtenáře svědčí příhoda, která se možná stala i vám.
Jednoho dne za mnou přišel kolega, zarytý "gamesák", a s nadšením líčil, že v 67. čísle Score vyjde demo jeho nejoblíbenější hry Systém Shock 2. Tato informace mě až tak nezaujala, neboť tu hru neznám a hry všeobecně ani moc nehraji. Nadešel dlouho očekávaný den D, kdy se nové Score objevilo na novinových stáncích. Kolega odlehčil svou peněženku o patřičný obnos a spokojeně si časopis i s CD přílohou odnesl domů. Jaké ale bylo jeho překvapení, když po vložení CD ROM do mechaniky žádné demo Systém Shocku 2 nenašel, a to ani poté, co celé CD prozkoumal pomocí Průzkumníka.
Poradil jsem mu tedy, ať zkusí poslat e-mail do redakce, že mu třeba celý problém vysvětlí. Když ale ani po třech dnech nepřišla žádná odpověď, rozhodl jsem se do celé věci vložit já a poslal jsem dotaz šéfredaktorovi a redaktorovi, který má CD přílohy na starosti:
Vážení,
na Vašem webu jsem se dočetl, že na CD příloze 67. Score by měla být , cituji "demo na System Shock 2, kultovní hru pařanů všech věkových kategorií". Jak jsem zjistil, ve skutečnosti se tato informace nezakládá na pravdě, neboť na zmíněném CD se slibovaná hra nenalézá. Vzhledem k tomu, že na webu ani v časopise tuto chybu nevysvětlujete a podle mých informací ani neodpovídáte na dotazy týkající se tohoto pochybení, chci tuto informaci zveřejnit na Internetu. Domnívám se ale, že byste měli mít právo se k problému vyjádřit, abych mohl interpretovat i názor druhé strany - tedy Váš.
Těším se na odpověď a jsem s pozdravem
Ani po dalších třech dnech nikdo z nás nedostal odpověď. Stejně tak se neobjevilo vysvětlení na webových stránkách, kde jste se ještě 1. července mohli dočíst, že v 67. čísle najdete výše zmíněnou hru.
Vyvodil jsem z toho dva závěry:
- Časopis Score ignoruje své čtenáře - jde mu zřejmě pouze o zisk (možná také o to, aby si jeho redaktoři mohli pořádně "zagamesit") a odmítá se zabývat komunikací se čtenáři, kteří ho platí ze svých kapes.
V dnešní době je tato skutečnost opravdu velmi zarážející, protože na našem trhu je přebytek periodik všeho druhu, včetně časopisů o počítačových hrách, a podobné chování může vést k poklesu již tak nevelké čtenářské obce.
- Zveřejnění anonce na obsah příštího čísla se dá považovat za jistý druh reklamy. Je otázkou, zdali to v tomto případě nebyla reklama klamavá. Vše by tomu totiž napovídalo, protože nemálo lidí si 67. číslo koupilo právě kvůli Systém Shocku, který zde ale ve skutečnosti nebyl. Možná by tato informace mohla zajímat Úřad pro hospodářskou soutěž. Pokud nic jiného, dá se celá informace specifikovat jako lež, která mohla přinést (a pravděpodobně také přinesla) větší zisk.
Jak je vidět, ani v tržním hospodářství si někteří lidé ještě patřičně nevžili heslo "náš zákazník - náš pán". Redakci časopisu Score zřejmě "nepřeškolíme", nicméně všichni zákazníci jí mohou dát lekci - totiž přestat Score kupovat. Pak by si snad i zde uvědomili, že bez slušného chování k zákazníkům to prostě dneska nejde.
Tolik tedy již skoro rok a půl starý článek, který již tehdy naznačoval mnohé z věcí, které během tohoto roku ještě dále rozkvetly. Celá řada čtenářů si stěžuje na to, že vyhráli v nějaké soutěži Score, ovšem svou výhru nikdy neobdrželi. Na dotazy zaslané e-mailem nikdy nedostali odpověď, Ti, kteří do redakce zatelefonovali, se obvykle dozvěděli, že výhra bude obratem zaslána, ovšem výsledek byl tentýž - nikde nic.
Bylo by jistě zajímavé vědět, jak smýšlí o svých čtenářích redakce Score. Pro každý časopis (nejen počítačový) by měli být na prvním místě čtenáři a teprve na dalších příčkách to ostatní jako je zisk, obchodní kontakty atd., neboť bez čtenářů nemůže přežít žádné periodikum. Neodpovídání na dotazy, nezasílání výher či nevyplácení honorářů autorům jsou důležité elementy, které mohou časopis přivést k zániku. Score je dokonalou ukázkou toho, jak by se časopis vůči svým čtenářům v žádném případě chovat neměl a je s velkým podivem, že mu ještě všichni čtenáři neutekli ke konkurenci.
Autorská práva: Tento článek je možné v nezměněné podobě zdarma dále šířit bez jakýchkoli dalších omezení a bez povinností vyplývajících z Autorského zákona. Chcete-li jej například uveřejnit na svých internetových stránkách či jiným způsobem, nemusíte o tomto kroku informovat redakci a nevztahuje se na vás povinnost vyplacení honoráře.
|