Poskytovatelé bojují proti Telecomu v Parlamentu
Tisková zpráva
V návaznosti na nedávnou sérii veřejných vyjádření poskytovatelů internetových služeb v ČR, při kterých byl kritizován Český Telecom na bránění rozvoji Internetu, byli poskytovatelé internetových služeb pozváni k projednání celé problematiky na zasedání podvýboru pro telekomunikace Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Byli vyzváni, aby předložili své argumenty proti politice internetových tarifů vytvořených státním monopolním operátorem. Poskytovatele (ISP) reprezentovali zástupci společností World Online, Contactel, Czech On Line, sdružení poskytovatelů internetových služeb, NIX.CZ. Na zasedání byli rovněž přítomni Marcela Gürlichová, náměstkyně ministra dopravy a spojů, David Stádník, předseda ČTÚ, a zástupci Českého Telecomu, včetně jeho generálního ředitele, Přemysla Klímy.
Poskytovatelé předložili podvýboru své argumenty a podpůrná data, která zahrnovala současné údaje OECD o postavení ČR jako druhé nejdražší z 29 členských zemí pokud jde o telefonické připojení k Internetu. Poskytovatelé rovněž rozvedli svou kritiku politiky provizí poskytovaných Českým Telecomem; podle tohoto systému je objem tržeb za telefonní připojení k Internetu generovaný poskytovateli internetových služeb vyplácen Českým Telecomem ve formě provize internetovým providerům.
Ačkoliv Český Telecom nedávno oznámil tisku, že výrazně zvyšuje tuto provizi placenou poskytovatelům, poskytovatelé reagovali kritikou, že toto monopolistické stanovisko je zavádějící a věcně nesprávné. Poskytovatelé tvrdí, že faktická výše provizí je mnohem nižší, než veřejně uvádí Český Telecom. Stanovisko poskytovatelů kritizuje, že i při nově uváděné výši provizí dostanou největší poskytovatelé stále o něco více než jen 10 % z příjmů, které generují pro Český Telecom. V porovnání se standardy platnými v západoevropských zemích to považují za "nehorázně malou částku".
V závěru svého zasedání se parlamentní podvýbor pro telekomunikace shodl, že pod jeho záštitou je třeba vyšetřit námitky ISP vůči internetovým tarifům Českého Telecomu, a vyzval, aby se celou záležitostí zabýval regulátor, Český telekomunikační úřad.
V návaznosti na zasedání vydali ISP společné stanovisko, ve kterém jsou shrnuty hlavní body jejich prezentace týkající se otázek sazeb a provizí:
"Poskytovatelé internetových služeb dnes znovu objasnili svůj názor, že vysoké sazby Českého Telecomu za telefonické on-line připojení brání rozvoji Internetu, poškozují spotřebitele a celý obor internetových služeb. Zmínili jsme se rovněž o otázce provizí dělících příjmy mezi telefonní operátory a ISP, kterými mají operátoři kompenzovat poskytovatelům hodnotu jejich role při generování zvýšených příjmů z telefonního provozu."
"Poskytovatelé internetových služeb v ČR svými službami poskytovanými uživatelům Internetu pomáhají dominantnímu státně monopolnímu operátorovi generovat stamilióny, když ne miliardy, korun zaplacených za on-line telefonní sazby. Díky významným investicím do infrastruktury, technologií a reklamy ze strany poskytovatelů internetových služeb a poskytování přístupu k Internetu zdarma, ke kterému v této zemi došlo před rokem, se využití Internetu zvýšilo o více než 450 %. Stejně masivní zvýšení inkasoval za internetové připojení i Český Telecom. Ale na rozdíl od svých západoevropských kolegů, český monopolní telefonní operátor se odmítl dělit o více než o nepatrnou část svých příjmů s poskytovateli Internetu, ačkoliv to byli právě oni, kdo mu takovýto růst objemu příjmů umožnil. Navíc se poskytovatelé vůči Českému Telecomu dostávají do ztráty, protože Telecom kontroluje prodej ISDN PRI linek a náklady na jejich pořízení jsou pro poskytovatel mnohem vyšší než kolik dostanou z provizí.
"Dále, díky svému účtování zákazníkům pomocí impulsu místo minut, Český Telecom předražuje zákazníkům jejich čas strávený v on-line provozu a naprosto zkresleně poskytuje provize poskytovatelům, jejichž odměna je stanovena na základě vygenerovaného času. Například zákazníkům, kteří jsou v on-line provozu pouze 1 minutu, aby si zkontrolovali svůj e-mail, účtuje Český Telecom ve špičce 2 minuty a mimo špičku téměř 10 minut. Zákazníci tak často za telefon platí mnohem více, než předpokládali. A stejným způsobem protože odměna poskytovatelům se odvíjí pouze z času, který je generován, nikoliv z impulsů, je monopolní operátor schopen bezpracně získávat mnoho milionů korun tržeb za něco, z čehož neplatí žádnou provizi.
"Operátoři telefonních systémů v západních zemích uznávají, že jejich mimořádné příjmy jsou také generovány internetovým provozem závislým na poskytovatelích. Vládní regulační orgány v západních zemích si uvědomují, že rozvoj Internetu je celonárodní prioritou a že dělba o příjmy z telefonního provozu je pro poskytovatele internetového provozu podmínkou sine qua non pro veškerý další rozvoj. Provize jsou jedním z hlavních zdrojů příjmů internetových providerů, zejména takových, kdo poskytují zákazníkům připojení k Internetu zdarma. Díky těmto příjmům jsou poskytovatelé schopni dále investovat do rozvoje svých služeb, zavádět nové technologie a novou infrastrukturu, podporovat rozvoj Internetu a držet poplatky za přístup k Internetu účtované zákazníkům na minimální úrovni - v ČR byly tyto poplatky ve většině případů absolutně odbourány. Bez těchto investicí se Internet nemůže rozvíjet, vzkvétat a umožnit využít svůj potenciál ve prospěch rozvoje ekonomiky země a jejích obyvatel.
"Vysvětlili jsme dnes poslancům, a oni uznali nutnost prošetření Českým telekomunikačním úřadem, že pokud Český Telecom uplatňuje politiku vysokých sazeb za připojení, účtování podle impulzů a minimálních provizí za provoz, je to poškozování rozvoje Internetu v České republice. Stejným způsobem vzniká újma samotnému Českému Telecomu, který zůstává ve své větší části majetkem všech občanů České republiky, a přitom se pomalu blíží své privatizaci. Tím, že díky krátkodobému hledisku okamžitých zisků Český Telecom selhává v podpoře rozvoje Internetu v České republice, podkopává svou dlouhodobou ekonomickou pozici a riskuje výrazný pokles své hodnoty pro budoucí nezávislé investory. " |