Zajímavý průzkum ukazující, jak česká veřejnost vnímá Internet
Tisková zpráva
Popularitu Internetu v České republice ukazuje nejnovější průzkum veřejného mínění, který na zakázku společnosti Intel provedl ústav Gfk. Bylo dotázáno 1000 lidí v celé České republice, z čehož 486 bylo mužů a 514 žen. Co je to Internet, ví 92 procent Čechů a 31% by volilo on-line.
Více než 47 procent z nich v něm spatřuje pomoc pro děti při vypracovávání úkolů, 31 procent dotázaných by se podle svých slov rádo zúčastnilo hlasování v on-line volbách. Údaje hovoří samy za sebe: povědomí o Internetu je v naší zemi čím dál tím vyšší - vize internetové společnosti nabývá stále reálnějších tvarů.
Utváření internetové společnosti
Internet je místem navazování kontaktů a svobodné výměny názorů. K tomu slouží například elektronická pošta nebo místa pro vedení diskusí. Již mnoho osob uzavřelo přes Internet nová přátelství, existují dokonce manželské páry, které se našly tímto způsobem. Mezi Čechy je nemálo odvážlivců, kteří by byli ochotni uzavřít manželství s někým, koho poznali přes Internet, avšak teprve po předchozím osobním seznámení. Až 15 procent dotázaných Čechů by chtělo tímto způsobem nalézt svou druhou polovičku.
Riziko sňatku s osobou, kterou poznali na síti, a to bez osobního setkání, by podstoupilo necelé 1 procento českých uživatelů.
Co se lásky přes Internet týká, příliš důvěry mezi českými uživateli nemá. Z můžu by se přes Internet rozhodně neoženilo 67,5 % a ze žen dokonce 73,9 %.
Internet jako nástroj interaktivní komunikace pomáhá utvářet realitu a může mít vliv i na naši budoucnost, o níž sami rozhodneme. Například budeme možná moci rozhodovat ve volbách tím, že svůj hlas odevzdáme pomocí Internetu.. 31 procent Čechů je připraveno volit on-line. 43 procent z nich je ve věku 16-24 let.
Internet je nepopiratelným zdrojem vědomostí. Pomáhá v rozvoji mladých talentů, tvořivosti dětí. Čím více smyslů a komunikačních procesů je zapojeno do procesu učení, tím je účinnější. Při využití Internetu se proces učení stává velmi atraktivním - děti si mohou nové vědomosti osvojovat interaktivně. Až 47 procent dotázaných si myslí, že Internet může pomoci dětem při vypracovávání úkolů. Více než jedna třetina respondentů (38 procent) se domnívá, že děti by měly používat Internet při kontaktu s přáteli a s příbuznými, kteří žijí daleko.
Inteligentní domácnost, inteligentní služby
Ještě před několika lety vyvolávaly prototypy inteligentních domácích přístrojů povzdech a zůstávaly v oblasti zbožných přání. Dnes používáme velice pokročilá zařízení. Systémy včasného varování před nevítanými hosty, regulace teploty, přístroje, jež rozeznají krok obyvatel domácnosti, psa, kočky, či domácí přístroje řízené hlasem - to všechno již existuje.
"Podle Intelu bude v domácnosti budoucnosti Internet tak samozřejmý a dostupný jako je dnes elektrický proud. Domácnost bude připojena k Internetu rychlou pevnou linkou. V centru bude osobní počítač, s nímž budou komunikovat, za pomoci drátů i bezdrátově, různá zařízení: od dalších počítačů přes pračky i ledničky až po hračky. Budou to přístroje mimořádně snadno obsluhovatelné, tak jako je dnes hi-fi věž nebo televize. A co více, budou to předměty zajímavého designu a vysoké estetické hodnoty." Řekl Predrag Jakšić, Business Development Manager, Intel Czech Republic
Robinson budoucnosti
Představme si, že máme k dispozici počítač připojený k Internetu a kreditní kartu. Podařilo by se nám za takových podmínek přežít? 23 procent dotázaných Čechů uvedlo, že by mohli vydržet jeden měsíc v domě, kde by měli k dispozici počítač a přístup k Internetu.. Nejvíce zapálení pro takovou myšlenku byli lidé mladší 18 let, kteří představují 43 procent respondentů.
Malý e-byznys
Internet nabízí obrovské možnosti při vytváření nových pracovních míst, jak pro velké, střední a malé firmy, tak i pro individuální podnikatele. Výdělečná činnost s pomocí Internetu není však ještě v České republice příliš populární. Pouze 4,5 procenta Čechů uvažovalo o tom, že by založili vlastní firmu spojenou s Internetem. Takové plány má 9,5 procenta dotázaných z kategorie ve věku mezi 25 a 34 lety. Lze se domnívat, že by bylo více zájemců, kdyby nebylo omezení spojených s infrastrukturou. Z nezávislé ankety firmy Pentor provedené na zakázku společnosti Intel vyplývá, že 20 procent velkých a středních českých firem již dnes využívá e-byznysu, a 46 procent má vlastní internetovou stránku.
Kamera v lednici?
Díky síťové kameře lze dokonce nahlédnout do lednice známé osoby a vidět, co skrývají její útroby. Až 57 procent dotázaných vyjádřilo zájem o nahlédnutí do lednice veřejně známého člověka.
Nejraději by se podívali do ledničky Miloše Zemana, který obdržel v anketě 17,2 % hlasů, 10,6 procent dotázaných bylo zvědavých, co uchovává v lednici a co jí Dominik Hašek. 13 procent žen a 6 procent můžu by se chtělo podívat jak se stravuje Karel Gott. |