ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
27. březen 2000 - Seriály

Jak vytvářet www stránky - 17. díl

V uplynulých šestnácti dílech jsme si poměrně podrobně vysvětlili, jak vytvářet www stránky. Pokud jste vydrželi a četli pečlivě každé pokračování, pak umíte v tuto chvíli vytvořit vlastní webovou prezentaci a možná vás napadá otázka, jak dostat stránky ze svého pevného disku na Internet. Právě tomuto tématu věnujeme dnešní kapitolu.

Bod 1: K čemu ty stránky budou?

V první řadě si musíte vytyčit cíl, kterého svými stránkami chcete dosáhnout. Je rozdíl, zda chcete pouze světu říci "ahoj, tohle jsem já", či zda budete propagovat své programy, založíte si vlastní internetový časopis, nebo budete prezentovat svou firmu. Pro každý účel je vhodný zcela jiný typ webu. Až si tuto otázku vyjasníte, zkuste se podívat na podobné stránky - sledujte zejména jejich grafické provedení, strukturu, hierarchii a zkuste najít body, ve kterých se vzájemně podobají. Právě aplikace těchto "podobností" na vlastní web vám zajistí, že návštěvníci nebudou vašimi stránkami zklamáni a nebudou bloudit, protože pokud jim nabídnete prostředí, na které jsou zvyklí, budou si prostě připadat "jako doma". Dávejte ale pozor na kopírování - obsah i design webových prezentací podléhá Autorskému zákonu!

Bod 2: Hierarchické uspořádání

Jedním z nejzásadnějších bodů je kvalitní hierarchické uspořádání webových stránek. Zkuste si nejprve celou strukturu vašeho webu nakreslit na papír. Zakreslete si odkud kam povedou odkazy a snažte se, aby měl návštěvník z každé stránky možnost vrátit se alespoň na hlavní stránku, případně do dalších důležitých sekcí. V každém okamžiku by mělo být zřejmé, ve které části webu se návštěvník právě nachází - velmi pěkně je tento problém řešen u internetových katalogů (například na Seznamu můžete v horní části stránky vidět odkazy Obsah-Zábava-Televize-Seriály, takže hned víte, kde jste).

Bod 3: Grafické provedení

Grafické provedení je jedním z důležitých bodů - budou-li mít vaše stránky zajímavý obsah, ale odpuzující vzhled, patrně většinu návštěvníků na první pohled neupoutají (na druhou stranu ani sebelépe provedené stránky se slabým obsahem návštěvníky nedonutí k tomu, aby zůstali). Opět záleží na tom, k čemu vaše stránky budou sloužit. Pro soukromý web si můžete dovolit trochu více, než třeba pro internetový časopis. Firemní stránky by ale měly být především informační, protože na nich určitě návštěvníci nehledají proužky s blikajícími žárovičkami či odkapávající krví. Pamatujte také na to, že příliš mnoho grafiky odrazuje - máte-li kvalitní obsah, pak návštěvník, který váš web zná, si nějakou tu chvilku rád počká, ale ten, kdo vaše stránky ještě neviděl, odejde po několika desítkách vteřin jinam. Optimem je natažení stránky do 30 vteřin, ale dá se akceptovat délka až do jedné minuty. Obecně platí, že stránka včetně grafiky by neměla přesáhnout 80-100 kB.

Bod 4: Úvodní stránka

Úvodní stránka rozhoduje o tom, zda váš návštěvník zadá do adresního řádku prohlížeče jinou adresu, nebo zda zůstane. Měla by tedy hned na první pohled upoutat a to především svým obsahem. Z tohoto pohledu jsou tedy zcela nevhodné stránky neobsahující nic, než tlačítko "vstupte". Snažte se na úvodní stránce stručně ukázat pokud možno vše, co lze na vašem webu nalézt. Kromě odkazů na všechny sekce by neměl chybět kontakt na vás a přehled všech aktualit, které jste na své stránky přidali v poslední době (je vhodné nezapomínat na uvádění data, případně i času aktualizace). U zpravodajských serverů najdete hned na úvodní stránce odkazy na všechny aktuální články včetně krátkého popisku, na firemních stránkách můžete upozornit na aktuální ceníky nebo třeba informace o nejnovějším zboží. Nezapomínejte ale na jednoduchost - bude-li vaše úvodní stránka obsahovat několik desítek odkazů, nebude návštěvník vědět kam kliknout dříve. Raději odkazujte na jednotlivé sekce, přičemž ke každému odkazu můžete přidat například titulky tří nejaktuálnějších informací v dané sekci.

Bod 5: Testování

Důkladně své stránky otestujte. Pokud totiž nebude něco fungovat, může to návštěvníkovi zkazit náladu a již se nikdy na vaše stránky nevrátí. Dejte si zejména pozor na neplatné odkazy a na správné zobrazení všech důležitých prvků ve většině internetových prohlížečů (testujte stránky alespoň v MS Internet Exploreru 4.x a Netscape Navigatoru 4.x). Máte-li možnost, nechejte své stránky otestovat co největším počtem lidí a bedlivě poslouchejte jejich kritiku, připomínky, názory a nápady. Ideálním prostředím je Intranet - pokud nebude něco fungovat, můžete to opravit a kolegovi, který na nedostatek přišel, poděkovat a případně vysvětlit kde byl problém. Až stránky vystavíte na Internetu, nebudete mít žádnou možnost, jak návštěvníkovi říct "aha, ono to nefunguje, tak to jsem zapomněl v jednom tagu zadat adresu..." a navíc skutečně jen málokdo vás upozorní na nalezené chyby.

Bod 6: Kam s ním?

Máte na disku celý dokonale odladěný a otestovaný web site a přichází další zásadní otázka: kam celou prezentaci umístit? Existuje několik možností:

  • Koupě domény 2. řádu - tato varianta je vhodná zejména pro firmy, protože adresa www.neco.cz vypadá lépe na vizitkách či propagačních materiálech a navíc si jí zákazníci zapamatují lépe, než sáhodlouhé pojednání začínající http:// pokračující názvem serveru případně několika písmeny a končící /neco, jak to zpravidla nabízejí "zadarmové" servery pro webhosting. Pokud se rozhodnete pro doménu druhého řádu, je další otázkou, zda bude tato doména běžet na vašem serveru (pak musíte mít trvalé připojení k Internetu, nejlépe pevnou linkou), nebo zda využijete nabídek některé z webhostingových služeb, která vám stránky umístí na svůj server. V obou případech budete muset platit poplatek za registraci domény a pak každý rok poplatek za udržování záznamu v databázích DNS. Zvolíte-li webhosting, připravte si ještě další peníze pro firmu, která vám poskytne prostor na svém serveru. Podívejte se také na to, jak bude postupováno v případě, že server, na kterém budete mít své stránky, nebude fungovat (zpravidla se vrací adekvátní část poplatku).
  • Free webhostingové služby - na Internetu je hned několik služeb nabízejících umístění www prezentací zdarma. Možná máte webový prostor přímo u svého providera (například uživatelé VOL, VOLny, IOL aj.), takže stačí jen zjistit (nejlépe na lince technické podpory), jakým způsobem své stránky nahrát a můžete začít prezentovat. Další možností je využití některé z "veřejných" služeb nabízejících webhosting zdarma. Pokud se zaměříte především na české uživatele, bude vhodné umístit své stránky na český server - mezi nejznámější patří MujWeb, Samuel, Centrum nebo nedávno otevřený Hyperlink. Poslední jmenovaný je vhodný i pro komerční prezentace, které jako jediný umožňuje vystavovat zcela zdarma. Budou-li vaše stránky sledovat především čtenáři ze zahraničí, pokuste se web umístit na nějaký free server přímo v jejich zemi (nejlepší je najít tuto službu pomocí lokálního vyhledávače), nebo je umístěte na server v USA, kam má většina zemí poměrně rychlé připojení.
Dávejte také pozor na to, jaký způsob správy www stránek ta která služba nabízí. Nejlepší je možnost používání FTP přístupu - pak budete potřebovat pouze program, který umí pracovat s FTP (např. Windows Commander, Cute FTP, a další) a můžete vesele a hlavně rychle kopírovat, přejmenovávat, mazat a dále upravovat své stránky. Nabízí-li služba přístup pouze přes www rozhraní (tj. přes prohlížeč), pak počítejte s tím, že rozsáhlý web site budete updatovat přes průměrně rychlé připojení až pětkrát déle, než přes FTP.

Zkuste také od kolegů či známých, kteří již na www prezentují, získat informace o tom, jak je která služba dobrá zejména z hlediska stability. To, že se po zadání adresy nezobrazí vaše stránky nebudou návštěvníci přičítat nefungujícímu nebo pomalému připojení k serveru, na němž máte své stránky, ale veškeré láteření se bude snášet na vaší hlavu (buďte rádi, že je neuslyšíte).

Bod 7: Jak přilákat návštěvníky

Tak, stránky jsme vystavili, ale k čemu by to bylo, kdyby je nikdo nenavštěvoval? Proto je nutné dát o nich vědět světu a to nejlépe prostřednictvím katalogů a vyhledávačů. Jsou-li vaše stránky určené pro české "publikum", zaregistrujte si je v českých vyhledávačích - nejdůležitější je Seznam, Atlas, Centrum a Zmije. Na škodu nebude ani registrace na slovenských vyhledávacích serverech. Na všech serverech najdete odkaz nazvaný Přidání URL nebo podobně, kde můžete zařadit své stránky do katalogu, případně do vyhledávače. Některé servery Vás zaregistrují hned, jiné až za několik dnů. Nazvěte své stránky tak, aby byly do abecedně řazených katalogů umístěny někam na začátek, nebo na konec - prostřední část čtou návštěvníci nejméně (vhodné jsou číslice 1 až 9, nebo písmena X, Y, Z). Nezapomeňte, že nejen název rozhodne o tom, zda potenciální návštěvník navštíví Vaše stránky a dejte si záležet na popisu - musí být stručný a přitom vystihující a lákavý. Bude-li váš web určen i pro zahraniční návštěvníky, zaregistrujte si jej ve velkých vyhledávacích službách jako je Altavista, AllTheWeb, InfoSeek, Yahoo a dalších.

Dalším způsobem je spolupráce s podobně zaměřenými weby prováděná zpravidla formou "výměny" odkazů nebo ikonek na hlavní stránce (vy zobrazíte ikonku a odkaz na své stránce a druhá strana na oplátku zobrazí odkaz či ikonku na váš web). Počítejte ale s případným odmítnutím, neboť druhá strana si například bude myslet, že vaše stránky nejsou obsahově příbuzné, nebo že jsou výrazně horší.

Bod 8: Proužková reklama ano či nikoli?

Na našem Internetu existuje několik služeb nabízejících výměnu proužkové reklamy. Princip je jednoduchý - vy na svých stránkách zobrazíte reklamní proužky ostatních členů a na oplátku ostatní členové zobrazí na svých stránkách proužkovou reklamu na vaše stránky. Protože konkurence je v této oblasti velice ostrá a rozdíly jsou minimální, nebudeme vám doporučovat konkrétní službu. Nejlepším způsobem jak si správně vybrat je všímat si toho, jaká služba zajišťuje reklamu na nejnavštěvovanějších serverech. Také je dobré důkladně si prostudovat podmínky a zejména dávat pozor na tzv. výměnný poměr - tedy za kolik zobrazení reklamního proužku na vašich stránkách bude zobrazen váš reklamní proužek na jiném serveru. Užitečná je též možnost střádání kreditů a plánování reklamních kampaní (našetříte si určitý počet kreditů zobrazením reklamy na svých stránkách a například v určitý den tyto kredity tzv. "rozpustíte" a vaše reklama se začne na ostatních serverech objevovat častěji, čímž se zvyšuje pravděpodobnost, že upoutá případné návštěvníky). Mějte ale na paměti, že proužková reklama má poměrně malou účinnost v řádu několika procent. Navíc čím méně návštěvníků navštíví vaše stránky, tím méně bude zobrazována reklama ostatních členů a tím méně se bude zobrazovat váš reklamní proužek na ostatních serverech.

Bod 9: Jak zjistit kolik jich bylo?

Návštěvníky jsme přilákali, ale jak zjistit, kolik jich vlastně bylo a jaké stránky si prohlíželi? Jednou z možností jsou počítadla, ale ty neumějí obvykle nic jiného, než ukázat číslo signalizující počet zobrazení té které stránky. Mnohem lepší je vést si podrobnou statistiku - to nabízejí jednak systémy proužkové reklamy (ovšem jen na stránkách, na kterých budete mít umístěn reklamní proužek), nebo služby, které vám zdarma povedou kompletní statistiku. Mezi nejznámější patří Navrcholu a TopList. Po registraci získáte kód, který vložíte do svých stránek a na jeho základě bude příslušný server zaznamenávat všechny přístupy. Snadno tak získáte přehled o tom, kolik návštěvníků na vaše stránky přišlo, kolik a které stránky si prohlíželi, odkud přišli, z jaké byli domény a případně i další informace jako například typ prohlížeče a operační systém jejich počítače. To je dobré především pro další rozvoj stránek, protože budete-li vědět, co vaše návštěvníky nejvíce zajímá, budete moci reagovat zvýšením aktivity v dané oblasti.

Bod 10: Aktualizujte!

O aktualizování se dá říci jediné: čím častěji, tím lépe, protože návštěvníci se musí vracet (to by měl být účel všech stránek). Nejlepší je samozřejmě denní aktualizace, která je ale časově velmi náročná. Osobně doporučuji aktualizovat týdně, maximem je pak aktualizace jednou za čtrnáct dnů. Nejtěžší je nepřestat a nenechat se zlomit počátečním neúspěchem - počítejte s tím, že z počátku vaše stránky navštíví třeba jen dva nebo tři návštěvníci denně, ale vydržíte-li a budou-li vaše stránky hodně dobré, vypracujete se jednou třeba na nejnavštěvovanější server na českém Internetu. Pokud vám poslední věta připadá jako nereálná vize, pak věřte, že i Seznam kdysi nějak začínal!

Tolik tedy dnešní desatero. Pokud se rozhodnete, že do toho krásného dobrodružství jménem "webová prezentace" půjdete, budu vám držet palce. Každopádně se za týden těším u dalšího pokračování našeho seriálu, které věnujeme rámům.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama