ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
20. prosinec 1999 - Seriály

Jak vytvářet www stránky - 7. díl

Odkazy

V šestém díle jsme si vysvětlili základy vytváření hyperlinkových odkazů. Shrnuto do jedné věty: hyperlinkový odkaz je část dokumentu (zpravidla zvýrazněná), která na kliknutí myší (případně na jiný podnět) aktivuje nějaké spojení. Může to být nejen spojení na jinou www stránku, ale třeba na obrázek, zvuk, video, nebo jakýkoli jiný soubor. Stejně tak existují odkazy, které vedou na jiné místo na téže stránce.

Aby odkaz fungoval, tedy odkazoval tam kam má, je nutné správně zadat adresu souboru (URL), na nějž odkazujeme. Je dobré dodržovat pravidlo, že odkazy vedoucí na stejný server určujeme relativně, odkazy vedoucí na jiný server určujeme absolutně. Odpadne vám spousta starostí v okamžiku, kdy se rozhodnete přesunout své stránky na jiný server. Lépe toto téma osvětlí následující příklady:

  1. Dokument, z nějž vede odkaz (např. start.htm), je ve stejném adresáři jako dokument, na který odkazujeme (např. cíl.htm)
    • adresa prvního dokumentu je např. http://www.zive.cz/start.htm
    • adresa druhého dokumentu je např. http://www.zive.cz/cil.htm

    V tomto případě není nutné psát odkaz včetně http a názvu serveru - postačí odkaz <A href="cil.htm">klikněte sem</A>. Po kliknutí na takový odkaz bude cílový dokument hledán na stejném serveru, v témže adresáři.

  2. Dokument, z nějž vede odkaz, je na stejném serveru, jako dokument, na který odkazujeme, ale je v jiném adresáři
    • adresa prvního dokumentu je např. http://www.zive.cz/start.htm
    • adresa druhého dokumentu je např. http://www.zive.cz/hardware/cil.htm

    Ani tentokrát není nutné psát název serveru - postačí, když určíte adresář, v němž je cílový dokument umístěn. Tentokrát tedy použijeme <A href="hardware/cil.htm">klikněte sem</A>.

    Jak to ale udělat, potřebujeme-li odkázat do adresáře, který je hierarchický výše - tedy například z dokumentu cil.htm na dokument start.htm? Tady vystačíme se dvěma tečkami, které znamenají "adresář o jednu úroveň výše". Odkaz by tedy vypadal takto <A href="../start.htm">klikněte sem</A>.

  3. Dokument, z nějž vede odkaz, je na jiném serveru, než cílový dokument
    • adresa prvního dokumentu je např. http://www.zive.cz/start.htm
    • adresa druhého dokumentu je např. http://www.test.cz/cil.htm

    V tomto případě musíme použít absolutní adresu, tedy <A href="http://www.test.cz/cil.htm">klikněte sem</A>.

Odkaz na konkrétní místo v dokumentu

Máte-li dlouhý dokument, který z nějakého důvodu nechcete rozdělit na více stránek (např. znění nějakého předpisu), můžete čtenáři usnadnit orientaci použitím odkazů na důležitá místa v dokumentu. Tato místa si označíte tagem <A name="nejake jmeno">, kde nejake jmeno je řetězec složený z libovolných písmen (raději bez diakritiky) nebo číslic, který musí být v celém dokumentu jedinečný. Takový tag je pro čtenáře neviditelný, slouží pouze prohlížeči jako značka, na níž se odkazuje hyperlinkovým odkazem ve tvaru <A href=",nejake jmeno">text který čtenář uvidí</A> (všimněte si zejména znaku , - křížek).

Příklad:
<H1>Návrh zákona</H1>
obsah:
<UL>
<LI><A href="#uvod">Úvodní ustanovení</A>
<LI><A href="#zneni">Znění zákona</A>
<LI><A href="#zaver">Závěrečná část</A>
</UL>
<A name="uvod">
<H2>Úvodní ustanovení</H2>
.
.
.
<A name="zneni">
<H2>Znění zákona</H2>
.
.
.
<A name="zaver">
<H2>Závěrečná část</H2>
.
.
.

Pokud pak čtenář klikne v obsahu například na link Závěrečná část, posune se stránka v prohlížeči tam, kde je neviditelná značka zaver.

Další možnosti tagu <A>

TITLE - titulek, který se zobrazí zůstane-li návštěvník vašich stránek stát kurzorem myši nad odkazem. Může sloužit například k vysvětlení, kam příslušný odkaz vede.
Příklad:
<A href="http://www.zive.cz" title="denní zpravodajství o počítačích">Živě</A>

TARGET - má své opodstatnění především ve stránkách obsahujících rámy. V klasické stránce využijete tento parametr jedině s hodnotou _blank, kdy způsobí otevření odkazu v novém okně prohlížeče.
Příklad:
<A href="http://www.zive.cz" target="_blank">Živě</A>

ACCESSKEY - slouží k zjednodušení přístupu - na takový odkaz nemusíte klikat myší, ale aktivujete jej klávesovou zkratkou Alt+písmeno.
Příklad:
<A href="http://www.zive.cz" accesskey="i">Živě</A>

Ostatní parametry nebudeme probírat, protože se s nimi prakticky nesetkáte. Příště se podíváme na to, jak lze do stránky vkládat obrázky, takže se jistě máte na co těšit.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama