ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
29. listopad 1999 - Seriály

Jak vytvářet www stránky - 5. díl

Nadpisy

Dnešním tématem pátého dílu seriálu o vytváření www stránek budou nadpisy. Nadpisy slouží k optickému členění stránky a je vhodné zachovávat při jejich používání jisté konvence. Nadpis stránky by měl být, zcela logicky, největší, stejně tak nadpisy rozdělující stránku na jednotlivé části (sekce, kapitoly, ...) by měly být menší, a vzájemně stejně velké. Čtenář tak snadno získá přehled a usnadní se mu orientace v dokumentu. HTML rozlišuje šest úrovní nadpisů označovaných tagy <H1> (největší) až <H6> (nejmenší). Ve standardním formátu vypadají jednotlivé úrovně následovně:

<H1>Nadpis první úrovně je největší</H1>

Nadpis první úrovně je největší

<H2>Nadpis druhé úrovně je ještě docela velký</H2>

Nadpis druhé úrovně je ještě docela velký

<H3>Nadpis třetí úrovně je o něco menší</H3>

Nadpis třetí úrovně je o něco menší

<H4>Nadpis čtvrté úrovně je ještě menší</H4>

Nadpis čtvrté úrovně je ještě menší

<H5>Nadpis páté úrovně je malý</H5>

Nadpis páté úrovně je malý

<H6>Nadpis šesté úrovně je nejmenší</H6>

Nadpis šesté úrovně je nejmenší

Jak sami vidíte, jsou poslední tři úrovně nadpisu stejně velké, nebo dokonce menší, než standardní písmo použité v dokumentu. Praktické využití tedy najdou především nadpisy H1, H2 až H3.

Za normálních okolností je nadpis zarovnán na levou stranu stránky, ovšem parametrem align jej můžete zarovnat doleva (left), doprava (right), na střed (center) nebo na do bloku (justify). Výsledek pak může vypadat následovně:

<H2 align="left">doleva</H2>

doleva

<H2 align="right">doprava</H2>

doprava

<H2 align="center">vystředěný</H2>

vystředěný

<H2 align="justify">nadpis zarovnaný do bloku</H2>

nadpis zarovnaný do bloku

Nadpisy mají jednu zajímavou vlastnost: chovají se jako samostatné odstavce, takže před uvozovacím a hned po uzavíracím tagu automaticky následuje přechod na další řádek. Nejlépe si to můžete představit na příkladě:

tento text zůstane řádek před <H3&>nadpisem</H3> a tento řádek pod ním

tento text zůstane řádek před

nadpisem

a tento řádek pod ním

Doporučujeme nadpis první úrovně (H1) použít dokumentu pouze jednou a to na hlavní nadpis stránky (tedy úplně nahoru). Tento nadpis by se měl shodovat s titulkem stránky (tj. s tím, co jste uvedli mezi tagy <title> a </TITLE>). Nadpis druhé úrovně používejte pro názvy jednotlivých sekcí stránky, nadpis třetí úrovně pak pro jemnější členění. Je-li nutné použít ještě menšího nadpisu, zkuste se zamyslet nad tím, zda váš dokument nebude vypadat nepřehledně a zda by nebylo vhodnější rozdělit jej na několik samostatných stránek.

Tolik tedy pro tento týden. V příštím díle se podíváme na to, jak snadno a rychle vytvořit seznamy s odrážkami a dále na jednu z nejdůležitějších věcí - vytváření hyperlinkových odkazů.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama