ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
Reklama
Tip na výkonný Macbook Pro 2017. Pořiďte si rychlý notebook s dlouhou výdrží.
1. listopad 1999 - Seriály

Jak vytvářet www stránky - 1. díl

Dnes začínáme nový seriál, který vás postupně provede jazykem, jehož prostřednictvím můžete vytvářet webové stránky. Ten jazyk se jmenuje HTML (zkratka HyperText Markup Language) a sami uvidíte, že není vůbec složitý. Nejprve se naučíte vytvářet jen základní textové dokumenty, pak probereme grafiku, tabulky, na závěr se dostaneme ke kaskádovým stylům a bude-li zájem, budeme se v dalších dílech zabývat rozšířeními, které vyšperkují vaše www stránky.

Jaký potřebujete software?

V podstatě se dá říci, že vystačíte s obyčejným Poznámkovým blokem, který obsahují všechny verze Windows (ve Windows 9x najdete tento program tak, že kliknete na tlačítko Start, zvolíte Programy-Příslušenství-Poznámkový blok). Abyste si mohli své výtvory prohlédnout, budete potřebovat prohlížeč (browser). Windows 98 obsahují standardně MS Internet Explorer 4.0, majitelé Windows 95 a NT si budou muset prohlížeč doinstalovat. V případě, že by vám Internet Explorer nevyhovoval, můžete použít některý z alternativních programů jako Netscape Navigator nebo Operu.

Jaká je struktura dokumentů HTML?

Dokumenty HTML jsou v podstatě prostý text bez jakéhokoliv formátování. Vlastní formátování má na starosti browser, který na základě řídících značek (tzv. tagů) určuje parametry písma a rozložení objektů na stránce.

Co jsou to tagy?

Tagy jsou značky, které sdělují browseru, jak má zobrazit text, obrázek nebo jiný objekt. Od okolního textu se tagy odlišují tím, že jsou uzavřeny mezi znaky menší než < a větší než >. Rozlišujeme tagy párové a tagy nepárové.

  • Párové tagy mají uvozovací a uzavírací část. Uzavírací část se od uvozovací liší tím, že obsahuje znak lomítka /. Podle pravidel HTML je nutné, aby párové tagy byly uzavřeny, jinak by mohlo dojít k jejich nekorektnímu zpracování. Párové tagy se například využívají pro formátování textu, kde uvozovací tag zařazujeme před začátek a uzavírací na konec textu, který chceme formátovat.
    Příklad: pokud chci, aby se slovo ahoj napsalo tučně, použiji nejprve uvozovací tag pro tučné písmo, napíšu ahoj a nakonec použiji uzavírací tag pro tučné písmo (<b>ahoj</b>).

  • Nepárové tagy mají pouze jednu část. Používají se například pro formátování odstavců.
    Příklad: pokud chci zalomit řádek, použiji tag <br>, čímž dojde k zalomení řádku (uzavírací tag by v tomto případě neměl smysl).

Základní struktura www stránky

Každá stránka se skládá ze dvou částí: hlavičky a těla. Typický www dokument vypadá následovně:

<HTML>

<HEAD>
obsah hlavičky
</HEAD>

<BODY>
.
.
.
samotný obsah stránky
.
.
.
</BODY>
</HTML>

Všimněte si tří tagů, které jsou v HTML dokumentech povinné: HTML, HEAD a BODY

  • <HTML> se zařazuje na úplný začátek dokumentu, kde oznamuje, že se jedná o dokument ve formátu HTML. Uzavírací část <HTML> se dává až na konec dokumentu.
  • <HEAD> označuje hlavičku, která může obsahovat řadu údajů (jako například titulek, který se zobrazuje v liště prohlížeče po natažení stránky). Základní parametry hlavičky si probereme v příští lekci tohoto seriálu.
  • <BODY> označuje tělo dokumentu, tedy tu část, kam budete psát vlastní obsah stránky. Tag BODY musí následovat vždy až za tagem HEAD (nemůžete zařadit obsah dokument a teprve po něm hlavičku). Uzavírací tag </BODY> se zpravidla zařazuje těsně před konec dokumentu, tedy před uzavírací tag </HTML>.
Dnešní díl byl trochu více teoretický, ale už v dalším si vytvoříte svojí první www stránku. Za týden se těším na další setkání.

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama