ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
Reklama
Tip na výkonný Macbook Pro 2017. Pořiďte si rychlý notebook s dlouhou výdrží.
13. květen 2002 - Aktuality - Kateřina Pelánová a Karel Kilián ml.

Internetová vs. "neinternetová" žurnalistika: Rovnocennost?! (1./4)

O postavení internetové a "neinternetové" žurnalistiky bylo napsáno mnohé. Názory se různí podle toho, kdo je autorem toho kterého článku. Pokusili jsme se získat objektivní obraz a oslovili jsme celkem čtrnáct šéfredaktorů a redaktorů, kterým jsme položili osm otázek. V průběhu tohoto týdne vám každý den přineseme dvě otázky a odpovědi všech dotázaných.

Dnes se budeme věnovat tématu, zda je postavení internetových a "neinternetových" žurnalistů vnímáno jako rovnocenné. Jak se ukázalo, zkušenosti jsou různé a hodně záleží na velikosti média, pro které redaktor píše, stejně jako na jeho jméně, ale také na tom, s kým respektive s jakou institucí je nutné jednat. Pojďme se tedy podívat na to, jak danou situaci vidí žurnalisté Marek Antoš, Daniel Dočekal, Zuzana Fenclová, Jiří Hlavenka, Tomáš Holčík, Karel Kilián ml., Marek Kocan, Martin Kopta, Miroslav Kučera, Ondřej Neff, Kateřina Pelánová, Ivan Straka, Marek Šalanda a Jan Wagner.

Marek Antoš
(Lupa.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Internetovou žurnalistikou se zabývám už skoro čtyři roky a mám pocit, že se to za tu dobu trochu zlepšilo. Záleží myslím na konkrétních osobnostech - Internet stejně jako třeba tisk má své "prominentní novináře" a pak taky "ty ostatní."

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Rozhodně ne, nikdy.

Daniel Dočekal
(Český Telecom, a.s., ředitel Internet Content Group)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Postavení je vždy takové, jaké si ho médium udělá a novinář vybuduje. Novinařina je o dvou momentech - novináři a titulu. A pokud je novinář bezejmenný, může mu pomoci síla titulu. Ale novinář se jménem a renomé bude mít vždy renomé a postavení odpovídající jeho váze.

Internet je extrémně nebezpečný z hlediska žurnalistiky v jediné věci - je bezprostřední, okamžitý a nezná hranic. Mnoho firem a institucí to pochopilo a podle toho se chovají.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Nesetkal.

Zuzana Fenclová
(šéfredaktorka KudyKam)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Domnívám se, že neinternetoví žurnalisté jsou obecně považováni za serioznější a hodnověrnější než jejich internetoví kolegové.

Setkala jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetová" žurnalistka bez problémů dostala?

Ne. Asi jsem dostatečně vlezlá :-)

Jiří Hlavenka
(předseda představenstva společnosti Computer Press)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Obecně rovnocenná jsou - není důvod, proč by Internet měl nějak "znerovnoprávňovat" či jak bych to nazval. V praxi ale nejsou rovnocenná postavení žurnalisty z různých médií: kupříkladu firmy, celebrity nebo představitelé státu věnují daleko více pozornosti vlivným médiím (tedy: žurnalistům z vlivných médií) než těm bezvýznamným. Pozve-li redaktor z TV Nova politika do nedělní sedmičky, tak ten přisviští, i kdyby měl vstát z hrobu; požádá-li jej o rozhovor někdo z málo významného média, odmítne.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Ne, ale já jsem v tomto asi trošku zvláštní případ :).

Tomáš Holčík
(šéfredaktor Živě.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Otázkou spíše podle mne není definice rovnoceného postavení jako spíše internetového žurnalisty. Stanu se žurnalistou tím, že napíši článek na mujmag.hyperlink.cz? Pokud ano, pak je logické, že nedosáhnu rovnoceného postavení vůči papírovému žurnalistovi, který je cepován redakcí, šéfredaktorem a majitelem média. Stejně tak ale existuje spousta papírových žurnalistů, kteří nestojí za nic.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Ne.

Karel Kilián ml.
(šéfredaktor 1. PC Revue.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Zatím mám pocit, že rovnocenná nejsou a například u internetové novinařiny hodně záleží na tom, pro jak velký projekt píšete a kdo za tímto projektem stojí. A přeci jen mám dojem, že průkazka novinářské asociace (?) vám otevře více dveří, než zmínění jména internetového periodika. Ostatně zkuste popřemýšlet nad tím, jaký je rozdíl v tom, když coby novinář řeknete "jsem redaktorem iDnes.cz" a "jsem redaktorem Mladé Fronty DNES." V tomto jsem hodně ocenil pořadatele INVEXU v předloňském roce (jak tomu bylo loni nevím, neb tentokrát jsem chyběl), kteří dávali novinářskou akreditaci i autorům projektů s návštěvností v řádu desítek UIP denně. Už to, že dali šanci "malým" je velice sympatický počin.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Tady asi záleží na jméně - ať už vašem, nebo projektu, pro který píšete. Já osobně jsem zatím v tomto směru problém nikdy neměl.

Marek Kocan
(šéfredaktor DBSvet.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Asi bych začal tím, že by mělo být rovnocenné. Bohužel zejména neinternetovou veřejností je internetový žurnalista chápán jako něco méněcenného, horšího. Domnívám se ale, že se jedná o záležitost dočasnou a postupně se zlepšující. Na nevyrovnaném přístupu má navíc zcela jistě podíl také amatérský přístup mnoha internetových periodik, či spíše neperiodik.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Neřekl bych to sice takto tvrdě, ale ano - je ovšem nutno podotknout, že za těch pár let se situace změnila. Ve většině případů již dnes platí, že "tázající" z počítačového světa jsou sdílnější podle vlivu daného média, nikoli podle jeho formy.

Martin Kopta
(Computer Press)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Novináři nemají různá postavení podle toho, zda pracují pro web, pro tisk, televizi nebo rozhlas. Rozhodující je většinou, pro jaký titul píší, a pokud jsou trochu známí, nemusí ani tohle hrát velkou roli. Je ovšem zcela jasné, že pokud někdo píše pro deník se stotisícovým nákladem, pak je v odlišném postavení nežli novinář, časopisu na webu, který čte maximálně pár tisíc lidí. Určitě je větší rozdíl mezi tím, jak lidé vnímají novináře z Práva a Chotěbořského Couriera, než rozdíl mezi novinářem z Chotěbořského Couriera a řekněme Novinek.

Ten problém stojí jinak. Je nějaký rozdíl mezi novináři, kteří pracují pro klasická média a těmi, kdož pracují na webu? Daniel Dočekal ze Světa Namodro pod můj první článek napsal, že Internet je inkubátorem autorů. A má v tom myslím pravdu. Pokud chcete psát pro noviny, musíte už být hotový novinář, a přece se budete muset postupně vypracovat přes méně problémové rubriky, než dostanete možnost napsat úvodník. Na Internetu vám nehrozí, že by vás redakce odmítla jen proto, že jste ještě nikde nepublikovala.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Ne. Spíše naopak. Bude to asi oborem, kterým se zabývám a tím, že většina "informačních zdrojů" je zároveň i členem čtenářské komunity, která se kolem našeho serveru vytvořila. Lidé, od kterých získávám informace mě vcelku dobře po profesní stránce znají a vědí, jak s informacemi nakládám, takže to mám v téhle branži snazší než třeba novinář z rozhlasu. Do jisté míry je to ale výjimečná situace.

Miroslav Kučera
(MobilMedia)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Osobně si myslím, že ve většině případů zatím rovnocenná nejsou. Klasická média jako tisk, či televize si svoji autoritu budují již mnoho desítek let, kdežto internetové publikování je stále velmi mladé. Stále je být prestižnější psát do novin, než "někam" na Internet. Do novin totiž nemůže psát každý, je zde vyžadována určitá odborná a syntaktická úroveň novináře, na internetu to většinou potřeba není. Tam může publikovat v podstatě každý. Ale záleží opravdu, co konkrétně porovnáváte, není možné říci, že postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty je vždy horší, protože se dá najít X novinářů píších do internetových médií, které nestojí na nic a X novinářů, kteří píší do špičkových internetových médií.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Osobně jsem se s tim zatím nesetkal, vždy jsem dostal informace, jaké jsem potřeboval, což je dobře. Ale nemůžu tvrdit, že se takové případy nestávají. Pokud provozujete informační web, který si nebere servítky a často kritizuje všechny kolem sebe bez ohledu na skutečný stav věcí, nedivte se tomu, že tyto kritizované subjekty vám neposkytnout žádné informace. Prostě mají s vámi špatnou zkušenost. Myslím, že je důležité být za každých okolností korektní, jak ke svým čtenářům, tak i k danému subjektu.

Ondřej Neff
(Neviditelný pes)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Já vás asi zklamu - protože asi nespadnu do vašeho konceptu. Problém internetových médií je v tom, že v nich nejsou peníze. Investigativní žurnalistika ani prvotřídní komentaristika se nedá dělat zadarmo nebo za pár šupů. Takže rovnocennost nebo nerovnocennost souvisí s podstatou internetových a klasických médií.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Naprosto ne - ale na druhou stranu: velká média, jako jsou velké deníky nebo televize, žijí z toho, že jim lidi sami z různých důvodů donášejí informace, jako je Aféra Olovo, Bamberk a pod. S tím samozřejmě někdo půjde do MF nebo do Novy, ale ne do Neviditelného psa, protože Nova oslovuje 4 miliony diváků, kdežto já mám auditorium cca 70 tisíc lidí více méně pravidelně čtoucích co v NP zveřejňuji.

Kateřina Pelánová
(1. PC Revue.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Řekla bych že ne. Ale to také samozřejmě souvisí se současným postavením internetu jako takového v Českých luzích a hájích. Prostě internetový a "neinternetový" žurnalista bude mít stejné postavení teprve tehdy, bude-li mít internetová a "neinternetová" žurnalistika stejné možnosti, podmínky a až v ní budou i stejné peníze. Ovšem nedají se například srovnávat malé webíky informující o horolozectví s MF Dnes.

Setkala jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetová" žurnalistka bez problémů dostala?

Zatím jsem se s tímto nesetkala. Ale to je dáno tím, že ve chvíli kdy potřebuji informace, tak je v převážné většině případů získávám právě přes Internet.

Ivan Straka
(Softwarové noviny)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Není mi zcela jasné, co se myslí "rovnocennými postaveními". Absolutně vzato ne, ale rovnocenné postavení má máloco. Jedině dva osamělí králové na šachovnici. Internetová žurnalistika a neinternetová je dnes prakticky neodlišitelná, stejně obě využívají Internet jako další zdroj informací. Větši flexibilnost při reagování na události je spíše potenciální výhodou než významnou vlastností, protože toho využívá jen část čtenářů - kdo leze 10x denně na internetový časopis? Nespornou výhodou je, že není nikdy vyprodán. Nespornou nevýhodou je ztráta historie - nevhodný článek se lehce přepíše a vymění bez nutnosti stahovat náklad - Orwell 1984 v praxi.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Ne.

Marek Šalanda
(šéfredaktor Interval.cz)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

Hodnotu Internetu snižuje právě jeho dostupnost. Za šéfredaktora se v něm dnes prohlašuje kdekdo a proto se nedivte, nechce-li s vámi zprvu firma ztrácet čas. Být šéfredaktorem totiž neznamená zřídit si médium. To médium musí žít, musí být přitažlivé nejen pro čtenáře, ale i pro představitele firem, aby bylo pro ně zajímavé věnovat mu čas. Řada "samozvaných" internetových redaktorů navíc neumí jednat s partnery a pak se cítí ukřivděná. Je to ale o té "samozvanosti". Takový "šéfredaktor" se brzy pozná a působí spíše jako loutka, protože novinařinu viděl doposud jen z pohledu čtenáře a měl by proto začínat na úrovni autora, případně redaktora.

A jak je na tom autor? Ten může na Internetu pociťovat diskriminaci - a to ve výši honoráře. Musíte si ale umět své médium vybrat. Mohu-li hájit své barvy - Interval dává autorům honoráře v mnoha případech vyšší, než papírový časopis. Pokud totiž chceme, aby pro nás psali i odborníci, musíme je nějak motivovat a ne je odbýt nějakou stokorunou.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Co se týče informací, tak ne, nesetkal. Pamatuji si ale případ, kdy firma chtěla zapůjčit produkt kolegům z internetového časopisu jen tehdy, pokud o něm budeme psát i my, v papírovém. To je ale nehorázné vydírání a se solidním jednáním to nemá nic společného.

Jan Wagner
(Svět Namodro)

Jsou, dle Vašeho názoru, rovnocenná postavení internetového a "neinternetového" žurnalisty?

V zásadě rovnocenná jsou. Já jsem ale začínal psaním pro papírové periodikum specializované na IT před více než sedmi lety v mých 38 letech, takže mám odlišné zkušenosti než řada kolegů. Celá branže je navíc v překotném vývoji.

Setkal jste se ve své praxi s tím, že Vám nebyly podány informace, které byste jako "neinternetový" žurnalista bez problémů dostal?

Samozřejmě, ukázkovým příkladem byl třeba nesmyslný postoj MŠMT před třemi lety, konkrétně tehdejší tisková mluvčí Vladimíra Al-Malikiová a ministr Eduard Zeman reagovali na mé mírně investigativní otázky v podstatě výsměšným e-mailem a byla z toho pro ně velmi trapná aféra (viz http://svet.namodro.cz/go/r-art.asp?id=990105370&t=it, http://svet.namodro.cz/go/r-art.asp?id=990124333&t=it, http://www.britskelisty.cz/9901/19990118b.html#01).

Další díly tohoto článku:

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama