ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Doporučujeme užitečný crm systém od CÍGLER SOFTWARE!
Reklama
Tip na výkonný Macbook Pro 2017. Pořiďte si rychlý notebook s dlouhou výdrží.
7. leden 2002 - Aktuality

Jak se dělá webdesign?

Autorka: Kateřina Pelánová

Na Internetu existují tisíce a desetitisíce stránek. Některé vypadají lépe, jiné hůře - vizuální dojem závisí na grafické zručnosti a talentu jejich majitele. Pokud sami vlastníte webové stránky a nemáte grafický talent, je jednou z možností požádat o pomoc profesionály. Jednim z nich je i Bronislav Pešl ze společnosti BP Style, se kterým jsme si povídali o designu a dalších tématech, abychom vám ukázali, jak vypadá internetový svět z druhé strany.

Kateřina Pelánová (1. PC Revue.cz): Jaké byly Vaše první internetové a vůbec počítačové krůčky?

Bronislav Pešl: Musím zavzpomínat... Ignoroval jsem existenci předchůdců PC jako byly PMD-55, IQ 151 a nebo Atari či ZX-Spectrum. Až jsem si nakonec v roce 1994 koupil svůj první osobní počítač, přestože moje tehdejší zaměstnání nemělo s IT vůbec nic společného. No a když máte doma PC, pořád u něho sedíte a zkoušíte nové programy, jejich schopnosti a hlavně možnosti samotného PC. Počítač velice rychle zaostal za vývojem a tak jsem byl nucen koupit nový a nový a tak to jde do dnes. Někdy v tomto vývoji (přesně si asi nevzpomenu) jsem zjistil potřebu komunikovat s okolím právě prostřednictvím počítače. Obnášelo to investici do faxmodemové karty a zřízení si účtu pro připojení na internet. Tehdy jsem začal objevovat možnosti www, elektronické pošty a v neposlední řadě stanic BBS. Od dětství mne fascinovaly možnosti počítačů a vždy jsem s napětím očekával, co nového přinesou další verze programů a nebo nová řada hardwaru. Fascinuje mne to dodnes.

K.P. Kdy Vás poprvé napadlo zkusit webdesign?

B.P.: V okamžiku, kdy jsem začal "surfovat" na internetu se ve mně probudila zvídavost a chuť vytvořit si vlastní www prezentaci. Zdálo se mi, že se publikace na internetu už tehdy stává módní záležitostí. Když jsem zjistil, že ke svému poštovnímu účtu mám k dispozici 2 MB diskového prostoru na www serveru, věděl jsem co s nimi. Hodně mi pomohlo studování zdrojového kódu již vytvořených a publikovaných stránek na internetu. Vlastně většinu dovedností v této oblasti jsem získal vypozorováním a poté zkoušením metodou "pokus, omyl". Webdesign byl logickým vývojem a potřebou při tvorbě www prezentací. V první fázi jsem asi jako každý prošel obdobím, kdy jsem na svých stránkách používal obrázky stažené z různých jiných stránek, avšak začal jsem v nich cítit jistou absenci estetiky. Jinými slovy jsem pochopil, že složením stránky z grafických prvků z různých zdrojů nebudu nikdy schopen dosáhnout jednotného a působivého designu. A tak jsem začal opět metodou samostudia vytvářet svoje první grafické počiny.

K.P.: Věnoval jste se grafice jako takové už dříve?

B.P.: Jednoduchá odpověď. Nikoliv. Své, pokud to tak mohu říci, grafické cítění jsem objevil až v souvislosti s tvorbou www stránek.

K.P.: Co je Vaše původní profese, popř. co máte za školu?

B.P.: Mám středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Z vysoké školy jsem se rozhodl odejít po dvou semestrech. Měl jsem tehdy ambiciózní podnikatelské plány, které jak se tenkrát zdálo, nesnesly odkladu, ale netýkaly se IT. Činnosti, které jsem vykonával také neměly přímou souvislost s informačními technologiemi. Veškerý volný čas jsem trávil u svého PC, později v rámci pracovní náplně po dobu čtyř let jako software enginner u renomované společnosti působící v oblasti IT. Domnívám se, že více se člověk naučí metodou "pokus, omyl", nežli studiem knížek a absolvováním kurzů. Tím ale nechci říci, že vše se naučíte samostudiem. Studiu té či oné příručky se také nevyhnete. Jen ale musíte mít možnost neustále zkoušet takto získané vědomosti v praxi a výsledky konfrontovat s novými trendy.

K.P.: Jaké grafické editory používáte?

B.P.: Pokud pominu různá "udělátka", což jsou malé prográmky vhodné pro jednotlivé úkony, mohu doporučit jako profesionální grafický editor Photoshop od společnosti Adobe a nebo trochu jednodušší variantu a to Paint Shop Pro od Jasc Software. Zmiňované programy jsou pro práci s bitmapou. Někdy potřebujete ale také použít vektorovou grafiku a tady bych zmínil známý produkt společnosti Corel Corporation CorelDRAW.

K.P.: Čemu dáváte přednost? Poznámkový blok nebo HTML editor?

B.P.: Dříve se tvrdilo, že profesionálové pracují v notepadu a že editory jsou pro amatéry a začátečníky. S vývojem nástrojů pro tvorbu html se na trhu objevilo mnoho programů ulehčujících práci s html kódem, kde ale přesto zůstává absolutní kontrola nad tímto kódem ve vašich rukách. Nemám ale pochopitelně na mysli nástroje typu MS Word a nebo FrontPage tzv. WYSIWYG. Navíc pomocí této technologie vkládání objektů přímo do stránky nejste ani v současnosti schopni dosáhnout profesionálních výsledků. Uživatel těchto programů nepotřebuje mít znalosti programování v html skoro žádné a přesto vytvoří funkční www stránku. Pokud ale chcete vytvořit www prezentaci solidního vzezření, musíte mít minimálně základní vědomosti o práci v html (nyní již i DHTML, ASP, PHP, JavaScriptu, VBScriptu, apod.) Potom je nejlepší volbou nástroj typu HomeSite od společnosti Allaire a nebo třeba DreamWeaver od Macromedia. Tyto nástroje dovolují absolutní kontrolu nad mnou vytvářeným kódem, ale zároveň mi umožňují využívat snadného vkládání html tagů a jejich editaci pomocí paletek nástrojů.

K.P.: Myslíte si, že ten správný internetový boom teprve přijde, je už za námi a nebo právě teď je jeho "zlatý věk", co se týká tvoření www pro nejrůznější firmy?

B.P.: Těžko definovat pojem internetový boom. Mám pocit, že jsme již určitý boom zažili a to s rozmachem internetu v soukromé sféře a vznikáním firem poskytující připojení k internetu pro "obyčejné smrtelníky". Další boom bude jistě následovat v okamžiku, kdy padnou časové nebo datové hranice pro připojení se k síti. Co se tvorby www prezentací pro firmy týká, také zde byl patrný nárůst. Napomohli tomu studenti vysokých škol s připojením k internetu zdarma, přístupem k novinkám informačních technologií té doby a hlavně spoustou volného času. Předtím se tvorbou www stránek zabývaly specializované společnosti a ty si také účtovaly podstatně jiné ceny než volně podnikající studenti. Nyní je situace trochu jiná. Prioritní místo v této oblasti podnikání postupně získávají opět profesionální firmy. Jedním z důvodů jsou i zvyšující se nároky klientů. Nestačí jen statická prezentace firmy neměnná několik měsíců či let. Zákazníci požadují dynamičtější stránky reagující na podněty návštěvníka: ať už je to napojení na databázový server, informační systémy firmy a nebo třeba redakční systémy apod. Vyžadují také neustálý servis a podporu. To pochopitelně nemluvím o tom, jaké nároky to klade na hardware, který musí být ve vlastnictví firem nabízejících tyto služby. Nic z toho již nejsou vysokoškolští studenti schopni nabídnout. Já osobně nepatřím mezi společnosti disponující výše zmíněnými možnostmi. Proto musím spolupracovat s firmami, které toto mají, ale i přesto jsou pro ně mé služby lukrativní a oboustranně přínosné.

K.P.: Vrací se Vám nějakým způsobem spokojení zákazníci?

B.P.: Toto se nedá tak jednoduše zodpovědět. Já neprodávám konzumní zboží, které se v krátké době spotřebuje a to vyvolá potřebu dalšího. Snažím se odvést nadčasovou (řečeno trochu nadneseně) práci, která by měla po nějakou dobu splňovat současné trendy. Dalším faktorem je i to, že v ceně služeb, které nabízím, je měsíční aktualizace zdarma, což samo o sobě zákazníky nutí mne o toto požádat. Proč také ne, když to mají již zaplacené. Nechtěl bych ale v žádném případě navodit dojem, že se snažím za každou cenu zákazníka nutit nadále využívat mých služeb. Naopak zastávám teorii, že musí mít právo vybrat si opět mne a nebo také už nikoliv. Toho se snažím docílit tím, že po skončení projektu ode mne zákazník obdrží CD médium s veškerými daty během projektu získanými, se všemi zdrojovými soubory a pochopitelně archivní verzi jeho nové www prezentace. Toto CD je v ceně a díky němu má zákazník kdykoliv možnost předat pokračování na projektu někomu jinému a nebo opět mě. Možná díky této otevřenosti zákazníci znovu využívají mých služeb.

K.P.: Je domluva se zákazníky snadná? Nechávají vám volnou ruku a nebo mají jasné představy a trvají na svém?

B.P.: Komunikace se zákazníkem není vždy snadná. Je to pochopitelně dáno různorodostí lidských povah i různým povědomím zákazníků v oblasti webdesignu. Někteří klienti buď nemají nejmenší představu o tom, co by vlastně chtěli a dají mi volnou ruku. Na druhé straně jsou zákazníci, kteří ví přesně co chtějí. Nemohu ale jednoznačně říci, se kterými je snazší spolupráce. Někdy zákazník budí dojem, že neví co chce a že mu můžete prodat skoro cokoliv. Ale nakonec se z něho vyklube pořádný "kibic" s mnoha zcela irelevantními připomínkami, které Vás pouze zdržují a nutí pracně vysvětlovat důvody možných i nemožných problémů. Naopak zákazník, který na samém začátku ví přesně co chce po pár jednáních pochopí, že buď na to nemá peníze a nebo to vlastně ani v nejmenším nesplňuje jeho potřeby a nechá si poradit. No a potom je velký počet zákazníků, kteří patří do kategorie mezi. Naštěstí mohu říci, že jsem ještě žádnou zakázku nezrušil před dokončením. A to je jich celkem pěkná řádka.

K.P.: Která oblast internetu má podle vás největší budoucnost?

B.P.: Dle mého názoru jsou dvě stěžejní oblasti využívání internetu. První je komunikace mezi lidmi. Tuto formu využívání internetu totiž podle mne využívá největší procento uživatelů a možná bych si troufal tvrdit, že všichni. Druhou oblastí je využívání internetu jako studnice informací všeho druhu a zaměření. Myslím si, že pokud chcete a víte jak, naleznete zde opravdu úplně všechno. Otázkou pochopitelně zůstává, nakolik jsou získané informace pravdivé a věrohodné.

K.P.: Jak podle Vás bude vypadat internet za takových 10-20 let?

B.P.: Musím se chtě nechtě ztotožnit s názory Billa Gatese o vizi informační dálnice. Internet nejspíše pronikne do všech oblasti podnikání i do domácností. Alespoň tomu vývoj napovídá. Pro někoho je představa napojení všech domácích spotřebičů na síť a jejich využívání pomocí PC třeba z práce nestravitelná, pro někoho zase lákavá. Já osobně si to dovedu reálně představit a trochu se i těším.

K.P.: Jak jste se dostal k projektu "Lékárna na internetu"? Kolika lékárnám celkem jste dělal stránky a kde jste čerpal takové množství inspirace? Každá lékárna má totiž svou jedinečnou a velmi osobitou homepage.

B.P.: Oblast mého portfolia jak vy říkáte "Lékárna na internetu" je určitou kapitolou mé tvorby. Je to dlouhodobý projekt s přesně vymezenými hranicemi kreativity. Všechno začalo tak, že mne společnost Pears Health Cyber oslovila na základě mých referencí na internetu. Tato společnost v projektu figuruje jako implementátor definic a programování dynamických komponent a já dělám grafický vzhled a programování statické části prezentace. Jak jsem již zmínil, možnost kreativity v grafické části činnosti je minimální. Je to dáno specifikacemi systému, požadavky klienta a také cenou. Sám jsem osobně někdy překvapený, z jakého "nic" nakonec vyroste celkem ucházející prezentace. Kde beru inspiraci ale nedokážu přesně říci. Prostě se posadím k počítači, shromáždím známá fakta (požadovaná hlavní barva, vedlejší barva, styl prezentace, barevnost a tvar firemního loga, fotografie pro použití, referenční weby a případně textové poznámky nebo požadavky klienta) a snažím se v hlavě a na ploše editoru něco vymyslet. Jakmile získám motiv, už nemohu přestat dokud návrh nedokončím. Stává se, že nejsem-li dost spokojen s výsledkem, začnu úplně od začátku. Toto se ostatně netýká jenom lékáren ale všech prezentací či grafických návrhů. Nesmím také opomenout nezanedbatelnou úlohu mé ženy jako věčného kritika a mé můzy. Celkový počet lékáren je 64.

K.P.: Setkal jste se za dobu, co se věnujete webdesignu, s nějakým skutečně kuriózním přáním zákazníka?

B.P.: Většinou jsou přání zákazníka splnitelná. Stalo se mi ale, že přišel zákazník s požadavkem na firemní prezentaci ve stylu prostorového virtuálního města pro prodej elektrosoučástek. Kde každý výrobce má svoji ulici nebo čtvrť. V ulicích jsou obchůdky s různými produkty. První pohled je na celé město s možností volby požadovaného výrobce (ulice). Druhým pohledem se díváte do ulice plné obchůdků s různým zbožím. Zvolíte správný obchůdek a ocitnete se v další úrovni pohledu. Nyní koukáte na police se zbožím a vybíráte druh. Nakonec se mi podařilo mu vysvětlit, že by to bylo cenově náročné. Což by ostatně pochopil v okamžiku první aktualizace: zrušit tohoto výrobce (ulici). J

K.P.: Jaká zakázka podle vás byla nejtěžší a jaké naopak děláte nejraději?

B.P.: Musím říci, že všechny zakázky dělám rád. Alespoň ze začátku. Ze začátku píši proto, neboť se někdy dokáže zákazník postarat o moji zvýšenou hladinu adrenalinu. Neříkám ale, že vždy a vědomě. Spíše se tak stane z neznalosti míry práce, skrývající se za zdánlivě jednoduchou úpravou či změnou. Vždy záleží na vysvětlení podstaty a hlavně možností. Také bych nedokázal jednoznačně určit, která zakázka byla nejtěžší. Nejraději dělám zakázky kde mi zákazník nechává více prostoru pro vlastní kreativitu.

K.P.: Kolik hodin trávíte denně u počítače?

B.P.: To je otázka na místě. U počítače trávím opravdu hodně času, až mne to někdy samotného naplňuje hrůzou při pohledu na hodinky. Troufnul bych si to odhadnout na 10-15 hodin denně. A to mluvím o pracovním využívání počítače. Hry hraji opravdu výjimečně ne proto, že by mne nebavily, ale spíše proto, že když už se konečně za celý den dostanu na konec pracovních povinností, jsem natolik unavený z koukání do monitoru, že to raději vzdám.

K.P.: K čemu nejčastěji (kromě obživy) používáte internet?

B.P.: Právě kvůli době strávené při práci u počítače mi nezbývá moc času jej využívat ještě k něčemu jinému. Používám ho např. k vyhledání potřebných informací (program kin, tel. číslo, informace o produktu, objednání si zboží pod.).

K.P.: Myslíte si, že je v dnešní době trh přesycen webdesignery a nebo je internet tak široký, ze zbude "na chleba" pro všechny?

B.P.: Internet je opravdu velice rozsáhlé médium a tak se kdekdo může domnívat, že může uživit kohokoliv. Zaměříme-li se pouze na oblast webdesignu, myslím si, že přes vysoký počet společností i jednotlivců, kteří nabízí služby tohoto druhu je malé procento těch, kteří se tím dokáží skutečně uživit. Tzn. nedělají přitom ještě něco dalšího, co je jejich hlavním příjmem.

K.P.: Trpíte profesionální deformací, že při prohlížení cizích stránek okamžitě zkoumáte jak udělat to či ono a ohodnotíte provedení?

B.P.: Ano, k tomu se přiznávám. Nejspíše to je profesionální deformace, ale jak jsem již naznačil, jsem toho názoru, že tímto způsobem se člověk naučí nejvíce. Když si pře-čtete nějakou publikaci k tématu zjistíte, že více než polovina ukázek a příkladů možností webdesignu a www vůbec, se již nepoužívá. Ale na internetu naleznete velikou škálu podnětů. Také díky dobré konkurenci jsem schopen se neustále profesionálně vyvíjet, neboť mne to nutí držet krok. Jednoduchý příklad: dnes, když někdo ignoruje FLASH, nemá šanci se nadále udržet.

K.P.: Máte nějakou laťku, kam byste chtěl dosáhnout? Třeba konkrétního webdesignera a nebo nějakou zajímavou stránku, jejíž design Vás uchvacuje?

B.P.: Konkrétní osobu ani oblíbený styl nemám. Snažím se svůj osobitý styl skloubit s požadavky zákazníků i aktuálními trendy. Inspirovat se nechávám veškerými dostupnými médii. Někdy mne zaujme třeba i reklama v časopise nebo billboard.

K.P.: Jakou budoucnost vidíte ve Flashi a jaký je o tuto technologii zájem? V čem podle Vás spočívají její hlavní výhody?

B.P.: FLASH je opravdu hit poslední doby v oblasti webdesignu, ale i v tvorbě www prezentací. Nechci tvrdit, že je to technologie vše nahrazující. Má své nesporné výhody a jeho budoucnost vidím zejména v oblasti webdesignu. Velice rychle se začal používat právě pro reklamní bannery, ikonky, poutače a další grafické doplňky www prezentací, jinak tvořených v html (asp, php atd.). Výhodou je malá velikost výsledných souborů a možnosti kreativity limitované snad jen vaší fantazií. Už z podstaty FLASHe vyplývá jedna z nevýhod. A to je omezení pouze na 2D grafiku, tedy vektorový styl. Nechci tím ale říci, že nemůžete použít ve FLASHi bitmapu. Musí být ale vytvořená v jiném editoru a do FLASHe neimportovaná. Tím ale také podstatně zvětšujete velikost výsledného souboru a tak popíráte tu největší výhodu FLASHe. Zájem o tvorbu ve FLASHi je zejména pro reklamní bannery a jiné poutače. Přestože je cena vyšší než u animovaného gifu, je vyvážená většími možnostmi a výsledným profesionálním dojmem. Zákazníci ji rádi zaplatí.

K.P.: Jaká je konfigurace a operační systém Vašeho počítače?

B.P.: AMD Duron 750/256 MB RAM/30 GB HDD

K.P.: Máte nějaký profesní sen, který byste chtěl jednou realizovat?

B.P.: Mým profesním přáním by bylo založit společnost zabývající se službami internetu od A do Z a žít s vědomím, že na většině stránek, které se budou zákazníkovi líbit po celém internetu, bude logo BPstyle.

K.P.: V portfoliu jsem nalezla stránky, které jste dělal Vaší malé dcerce Karolínce. Budete ji, až trošku povyroste, vést k tomu, aby si od příště své stránky dělala už sama?:)

B.P.: Určitě ji nebudu nutit do něčeho, co by ji nebavilo. Při tempu dnešní doby je ale celkem reálné, že mne již v šesti letech vědomostně předčí a já se s ní rád podělím o práci.

Portfolio a kontakty na firmu BPstyle najde na: http://bpstyle.zde.cz

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Program eWay-CRM je praktické CRM řešení integrované přímo do Microsoft Outlooku.
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama